Sökning: "bemötande av nyanlända föräldrar i förskolan"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden bemötande av nyanlända föräldrar i förskolan.
1. "Dörrklockan ringer" Pedagogernas bemötande av nyanlända i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogerna bemöter nyanlända föräldrar i förskolan med fokus på lämning- och hämtningssituationerna på en introduktionsavdelning för nyanlända. Vi hade tidigare erfarenheter från förskolan att de främsta möjligheterna för kommunikation ägde rum mellan pedagogerna och föräldrarna vid lämning och hämtning, därför fokuserade vi på dessa tillfällen och riktade in oss på kommunikation, kommunikativa strategier och inkludering. LÄS MER
2. Nyanlända föräldrars röster om den svenska förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och beskriva sex nyanlända föräldrars uppfattningar om mötet med den svenska förskolan. Studien handlar om nyanlända föräldrars syn på bemötandet av personal i den svenska förskolan, samverkan samt vilka kommunikativa möjligheter och hinder föräldrarna har upplevt i kontakten med förskolan. LÄS MER
3. "Om jag inte förstår, så frågar jag" : Kommunikation och bemötande mellan nyanlända föräldrar och pedagoger.
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Studiens syfte är att ur ett interkulturellt perspektiv få insyn och kunskap om hur föräldrarna till barn som kommer som nyanlända till Sverige uppfattar mötet med svenska förskolan. Studien har utförts med hjälp av en kvalitativ forskningsmetod och undersökningsinstrumentet som kommer att användas är en intervjuguide. LÄS MER
4. En bra start? En studie om förskolepedagogers uppfattningar kring mottagandet av nyanlända barn och föräldrar
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka och synliggöra några förskolepedagogers upp-fattningar om mottagandet av nyanlända barn och deras föräldrar i förskolan. Centrala frå-geställningar i studien var: hur anser pedagogerna att mottagandet av nyanlända barn och föräldrar bör se ut? Hur resonerar pedagogerna kring förskolans uppdrag som social och kulturell mötesplats? Vilka hinder samt möjligheter ser pedagogerna i verksamheten vad gäller mottagandet av nyanlända? Teori: Studien tar sin grund huvudsakligen i det interkulturella perspektivet, det sociokul-turella perspektivet samt det specialpedagogiska perspektivet med riktning åt relationella perspektivet, där betydelsen av omgivningsfaktorer och barnets totala situation framhålls (Rosenqvist, 2007). LÄS MER
5. Sex förskollärares tankar om integration av nyanlända barn
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Förskolan är ofta den första kontakten som nyanlända barn får med det svenska samhället. Därför har förskolan en viktig uppgift att fylla i mottagandet av nyanlända barn och deras familjer. Läroplanen för förskolan (Lpfö98) betonar vikten av att ge barn med utländsk bakgrund stöd i utvecklandet av en dubbel kulturtillhörighet. LÄS MER