Sökning: "bemötande och hörselnedsättning"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden bemötande och hörselnedsättning.

  1. 1. ” När jag fick mina hörapparater för första gången, - vilken skillnad det var ” : Sex unga vuxnas egna upplevelser och erfarenheter av användandet av hörhjälpmedel under skoltiden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jennie Aldelöv; Anna Widén; [2023]
    Nyckelord :hörselnedsättning; hörsel; hörapparat; tekniska hörhjälpmedel; skolmiljö; socialkonstruktionismen; ungdomar; narrativ; kvalitativa metoder;

    Sammanfattning : Alla som går i skolan ska ha tillgång till en likvärdig utbildning oavsett om de har en funktionsnedsättning eller inte. Enligt tidigare forskning kan konsekvenserna bli stora av att eleverna med hörselnedsättning inte använder sina hörhjälpmedel, då de har svårare att följa med i undervisningen och i social interaktion. LÄS MER

  2. 2. Att stå upp för sin rätt– är det värt det? : En intervjustudie med elever som har dövhet eller hörselnedsättning om self-advocacy i övergången till gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sandra Rikardsson; [2021]
    Nyckelord :Deaf hard of hearing d hh ; self-advocacy; identity; school transition; mainstream school; Dövhet hörselnedsättning d hns ; self-advocacy; identitet; övergång till gymnasiet; transition; reguljär skola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om under vilka omständigheter elever med dövhet eller hörselnedsättning (d/hns) utövar self-advocacy i övergången från högstadiet till gymnasiet. Self-advocacy innebär att individen står upp för sina behov och påverkar sin omgivning för att få likvärdiga förutsättningar till delaktighet. LÄS MER

  3. 3. Metoder som röntgensjuksköterskan kan använda vid bemötande av patienter med kommunikationssvårigheter : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ester Esberg; Katarina Karlsson; [2021]
    Nyckelord :kommunikation; kommunikationssvårigheter; metoder; patient; röntgensjuksköterska; språkbarriärer;

    Sammanfattning : Kommunikationssvårigheter drabbar många människor, på grund av medfödda eller förvärvade funktionsnedsättningar. Svårigheterna kan gälla kognitiva-, syn- och hörselnedsättning samt språk-, röst- och talsvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Hörselnedsatta/döva elevers svårigheter i matematik : En litteraturstudie om hur pedagoger kan bemöta hörselnedsatta/döva elevers problem och svårigheter i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Karin Friberg; Amanda Sandström; [2019]
    Nyckelord :Mathematics; Education; Difficulties; Impaired hearing; deaf; Matematik; Utbildning; Svårigheter; Hörselnedsättning; Döv;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att ta reda på vilka svårigheter och problem det finns för elever med någon typ av hörselnedsättning/dövhet i matematikundervisning och hur dessa problem och svårigheter kan bemötas av pedagoger. De två huvudrubriker som framkom i studien var: specifika problem och svårigheter för hörselnedsatta/döva elever och pedagogers bemötande av de specifika problem och svårigheterna. LÄS MER

  5. 5. Nyanlända elever med dövhet eller hörselnedsättning : - en fallstudie om mottagande och kommunikativt bemötande på en skola inom Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM

    Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Carlsson; Charlotta Olofsgård; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER