Sökning: "betygskriterier bild"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden betygskriterier bild.

  1. 1. Likvärdighet i musikundervisningen på gymnasiet : En undersökning om bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Anton Sunesson; [2022]
    Nyckelord :Bedömning; Musikpedagogik; Likvärdiga betyg; Sambedömning; Kollegiala samtal;

    Sammanfattning : De betyg elever i dagens skola erhåller medför stora konsekvenser för möjligheterna till fortsatta studier, det är därför viktigt att dessa betyg är rättssäkra och likvärdiga. Denna ståndpunkt återfinns i såväl Skollagen och styrdokument som i läroböcker i bedömning och debattartiklar. LÄS MER

  2. 2. Ohälsa och stress i skolan : Elevers upplevelser av bedömning och betyg i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Benjamin Iveslätt; [2017]
    Nyckelord :Skola; betyg; kriterier; kunskapskrav; bedömning; stress; ohälsa;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att elever i grundskolan upplever sig stressade på grund av skolans kunskapskrav och omfattande betygskriterier. Syftet med denna undersökning är att ge en bild av hur eleverna uppfattar betyg och bedömning men även att skildra elevernas upplevelser av stress och hur deras hälsa påverkas av den eventuella stress de upplever i grundskolans slutskede. LÄS MER

  3. 3. Genusanalys av läroboken Levande historia  : En analys utav fördelningen av män och kvinnor i upplagorna 2003 och 2013

    L3-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Åkesson; [2016]
    Nyckelord :textbook analysis; gender; läroboksanalys; genus; levande historia;

    Sammanfattning : Arbetet har gått ut på att undersöka hur ofta kvinnor och män gestaltas på bilder i läroböckerna samt hur ofta kvinnor och män nämns i läroboksregistret. Läroböckerna som granskningen har gjorts på är två olika upplagor av Levande historias läroböcker. LÄS MER

  4. 4. Teoretisk kunskap för alla elever : En studie om hur lärare på gymnasiesärskolan beskriver sitt arbete med att få eleven att förstå och uppnå läroplanens teoretiska kunskapskrav och betyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ann-Kristin Andersson; [2015]
    Nyckelord :Uppert secondary education for people with intellectual disability; intellectual disability; special needs education; curriculu; curriculumtheory; goals; Gymnasiesärskola; nationellt program; läroplansteori; kunskapskrav; specialpedagogik; intellektuell funktionsnedsättning; ramfaktorteori; läroplanen;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how teachers at secondary special school, national programs describe their work to get students to understand and reach the curriculum requirements and grades in theoretical knowledge. The study shows teacher's description to help students to fulfill the theoretical goals, how teachers perceive “understanding of requirements and grades” within the theoretical knowledge as well as the teachers' conception of theoretical knowledge requirements. LÄS MER

  5. 5. "Lärarens sätt att inspirera och även motivera är som ett gödningsmedel i elevernas skapande, och vissa plantor behöver mer gödning än andra"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Lundgren; [2015]
    Nyckelord :Bildskapande; Engagemang; Inspiration; Kreativitet; Motivation; Reflektion;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vad som är inspirerande och motiverande då en uppgift i ämnet bild introduceras. Även se bildlärares tillvägagångssätt, då de försöker att frambringa och förmedla inspiration och motivation till eleverna i bildundervisning, och se om kreativitet framkommer. LÄS MER