Sökning: "biologi praktik"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden biologi praktik.

  1. 1. Utmaningar och möjligheter för nyutexaminerade biologilärare under den första tiden i läraryrket : Nyblivna lärarens upplevelser av sin första lärartjänst.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ferdousi Mowsumi; [2023]
    Nyckelord :Högstadielärare; arbetsmiljö; stress; stöd; samarbete.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att fördjupa kunskapen om hur nyexaminerade biologilärare känner sig i sin första lärartjänst och vad de anser om sin lärarutbildning. I studien undersöks vilka utmaningar och möjligheter som nya lärare upplevt och via dessa erfarenheter hitta exempel på hur nyutbildade lärare kan stödjas för att ha en bättre första tid i yrket. LÄS MER

  2. 2. Evolution och teori : En utvärdering av gymnasieelevers kunskaper om evolutionsteorin, naturvetenskaplig teoribildning och sambandet däremellan.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Simon Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Evolution; evolutionsteorin naturvetenskapliga teorier; ämnesdidaktik; naturvetenskaplig didaktik; gymnasiet;

    Sammanfattning : Evolutionsteorin är att betrakta på samma sätt som gravitationsteorin eller Einsteins relativitetsteori – ett naturvetenskapligt faktum och en utgångspunkt i biologins kunskapsanspråk. Den har därför en särskilt stark status i den svenska skolans styrdokument och centrala innehåll för både grund- och gymnasieskolan. LÄS MER

  3. 3. Undervisning i källkritik i grundskolans NO-ämnen åk 7–9 : En tematisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Lars Öman Sotterman; [2021]
    Nyckelord :source credibility; teaching; chemistry; physics; biology; primary school; thematic analysis; källkritik; undervisning; kemi; fysik; biologi; grundskola; tematisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka på hur ämneslärare i grundskolans NO - ämnen företrädesvis kemi, men också biologi och fysik, i sin praktik bedriver undervisning om källkritik för att möta läroplanens mål och kunskapskrav inom detta område. Studien har baserats på inspelade kvalitativa semi-strukturerade intervjuer av åtta lärareverksamma i grundskolan. LÄS MER

  4. 4. Naturvetenskaplig undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på naturvetenskapens betydelse i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Michaela Engdahl; Sissela Wretmalm; [2020]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; naturvetenskap; naturvetenskaplig undervisning; sociokulturellt perspektiv; undervisning; undervisningsstrategier; utvecklingspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom förskollärares beskrivningar undersöka deras syn på betydelsen av naturvetenskap i förskolan samt vilken plats förskollärare beskriver att de ger naturvetenskapen i förskolan. Syftet är även att genom förskollärarnas beskrivningar undersöka och försöka förstå vad det är som kan påverka den naturvetenskapliga undervisningens utformning. LÄS MER

  5. 5. Gymnasieelevers kunskap om trofiska interaktioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jonas Victorsson; [2020]
    Nyckelord :Biologi; undervisning; trofiska interaktioner; näringspyramider; ekologiska termer; artkunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur elever på naturvetarprogrammet formulerar sin förståelse av trofiska interaktioner efter att ha avslutat ekologimomentet i gymnasiets kurs Biologi 1. Jag genomförde kvalitativa intervjuer med tolv elever på en gymnasieskola i Kalmar län. LÄS MER