Sökning: "biologi utomhus"
Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden biologi utomhus.
1. Bevarande av svenska skogars biologiska mångfald : En sammanställning över metoder och verktyg som används i Sverige för att bevara mångfalden med fokus på spridningskorridorer och naturvårdsbränningar samt möjliga vägar framåt i ett föränderligt klimat
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologiSammanfattning : Den biologiska mångfalden i Sverige såväl som globalt minskar kraftigt och har gjort under en längre tid. Utdöendetakten idag är upp till 1000 gånger snabbare än den naturliga och många arter har redan dött ut delvis på grund av klimatförändringar. LÄS MER
2. Naturens påverkan på välmående : En kvantitativ enkätstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Introduktion: Människan har historiskt sett levt i och med naturen. Industrialiseringen har orsakat ett mer distanserat och bortkopplat liv till naturen och människans biologi är fortfarande anpassat för ett liv som jägare och samlare. Dagens folksjukdomar har gått från smittsamma till mer livsstilsrelaterade. LÄS MER
3. Limön som klassrum : Utveckling och utvärdering av en lärarhandledning i biologi med utomhuspedagogik i fokus för grundskolans åk. 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Biologiundervisning som till stora delar syftar till en förståelse för och kunskaper kring naturen bedrivs, trots dess fördelar, i allt för liten utsträckning i dess autentiska miljö, det vill säga i naturen. Med det som utgångspunkt så syftar detta arbete till att resultera i en lärarhandledning i ämnet biologi för mellanstadiet där utomhuspedagogik står i fokus. LÄS MER
4. ”Men det känns som man lär sig mer ute än inne” : En kvalitativ studie om elevers upplevelse av utomhusundervisning i biologi
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka elevernas upplevelse av att undervisas utomhus i ämnet biologi. Deltagarna i studien är tio elever från grundskolans tidigare åldrar, årskurs F-3. Arbetet har utgått från en kvalitativ metod där eleverna som medverkat i studien har intervjuats. LÄS MER
5. ”Som sagt vi går runt 200 meter ner liksom och där får vi värsta biologiundervisningen varje vecka” : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang och upplevelser kring att bedriva planerad utomhuspedagogisk undervisning inom biologi
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Förskolor i det svenska samhället har i regel nära till naturmiljö. Denna miljö kan användas som en undervisningsplats likt den innanför förskolans väggar. Barnet kan kombinera teoretisk kunskap med praktiskt utförande och skapa sig en djupare förståelse för miljön och om arter eller fenomen som bor eller existerar i den. LÄS MER