Sökning: "business etik"

Visar resultat 1 - 5 av 121 uppsatser innehållade orden business etik.

  1. 1. Redovisningsstudenters etiska ställningstagande och verkligt beteende

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Sofie Byatt; Tatiana Uzan; [2024]
    Nyckelord :accounting; students; ethics; ethical stance; actual behavior; redovisning; studenter; etik; etiskt ställningstagande; verkligt beteende;

    Sammanfattning : Syfte: Den här undersökningen är utförd på en svensk högskola och syftar till att studera förhållanden mellan redovisningsstudenters inrapporterade etiska ställningstaganden och deras verkliga beteenden utifrån variablerna könstillhörighet, utbildningsnivå och ålder. Metod: Studien har utförts med en kvantitativ metod, där empiriinsamlingen har skett genom enkäter. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER

  3. 3. AI inom banker : Befintliga AI implementeringar och etisk problematik inom banker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Almir Smrkovic; Muaaz Alsayed Ali; Albin Andersson; [2023]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; Automation; Bank; Ethics; Implementation; Innovation; Moral; Artificiell intelligens; Automatisering; Bank; Etik; Implementering; Innovation; Moral;

    Sammanfattning : Banker lägger historiskt sett mycket fokus på en stabil och säker utveckling av dess verksamhetsprocesser. Den teknologiska utvecklingen i samhället gör att det blir alltmer nödvändigt för banker att utveckla sina system för att möta denna förändring. LÄS MER

  4. 4. Gråzoner inom fastighetsmäklarbranschen : en studie om vad som anses etiskt ur ett kundperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Maximilian Eriksson; Elias Swartswe; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Title: Gray areas in the real estate brokerage industry - a study of what is considered ethical from a customer perspective. Level: Bachelor's degree in business administration Authors: Maximilian Eriksson and Elias Swartswe Supervisor: Lars-Johan Åge Date: 2023 – May Aim: The aim of this study is to examine the gray area between practices in the real estate profession that are legal versus illegal, yet perceived as unethical versus ethical by clients. LÄS MER

  5. 5. Sanningen, hela sanningen, och inget annat än sanningen… eller? : Oärlighet inom rekrytering

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Harak Bedros; Mohammed Ali Abas; William Persson; [2023]
    Nyckelord :Social partiskhet; organisationskultur; etik; oärlighet; rekrytering;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Datum: [2023-05-31] Nivå: Kandidat i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Mohammed Ali Abas         Harak Bedros        William Persson                           (01/09/27)                       (01/04/23)               (01/05/13) Titel: Sanningen, hela sanningen, och inget annat än sanningen… eller? - Oärlighet inom rekrytering Handledare: Magnus Hoppe Nyckelord: Social partiskhet, organisationskultur, etik, oärlighet, rekrytering  Forskningsfråga: Hur påverkar oärliga rekryteringsprocesser organisationer och kan det vara acceptabelt att vara oärlig i rekryteringsprocesser?  Syfte: Syftet med studien är att utforska och få en bredare förståelse för hur oärlighet uppfattas i rekryteringsprocesser och på vilka sätt det påverkar organisationer. Metod: Studien klassas som en fallstudie med strukturerade intervjuer och en enkätundersökning som datainsamlingsmetod. LÄS MER