Sökning: "centrala begrepp specialpedagogik"

Visar resultat 16 - 20 av 45 uppsatser innehållade orden centrala begrepp specialpedagogik.

  1. 16. Pedagogisk skolmåltid? - Fyra lärares och elva elevers uppfattningar om den pedagogiska skolmåltiden

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Valbona Kaba El-Jabi; Tanja Christoffersson; [2018]
    Nyckelord :hälsofrämjande; inflytande; pedagogisk skolmåltid; roller; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractChristoffersson, Tanja och Kaba El-Jabi, Valbona (2018). Pedagogisk skolmåltid? – Fyra lärares och elva elevers uppfattningar om den pedagogiska skolmåltiden. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 17. To extinguish fires. A comparative study of three different collaboration models in the work of behavior problems

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofie Ingelström; [2017]
    Nyckelord :“Collaborative problem solving”; Diskursanalys; Giraffspråket; Grundskolan; Lågaffektivt bemötande; Neuropsykiatriska funktionshinder; Problemskapande beteende; Samverkansmodeller; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen i denna specialpedagogiska uppsats, är att finna variationer och mönster i tre vanligt förekommande samverkansmodeller, som är påtalade i litteratur och i olika pedagogiska sammanhang. Begreppet samverkansmodell är ett eget utformat begrepp som för mig i denna studie innebär att de studerade modellerna kan bidra med komponenter som; samarbete, empati, kommunikation och pedagogiska verktyg till att arbeta med problemskapande beteende. LÄS MER

  3. 18. Rektorers uppfattningar om och erfarenheter av speciallärarens uppdrag i elevhälsan : Hur ser rektorer på speciallärarens roll i elevhälsan med inriktning mot läsinlärning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Berit Wallentin; [2017]
    Nyckelord :elevhälsa; elevhälsoteam; läsinlärning; rektor; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap om variationen i hur rektorer använder speciallärarens kompetens i och utanför elevhälsoteamet för att säkerställa elevers läsinlärning. Denna studie vill beskriva hur speciallärarens uppdrag ser ut utifrån rektorers uppfattningar och erfarenheter. LÄS MER

  4. 19. Handledning. Handledares perspektiv på sitt arbete med fokus på legitimitet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marika Johansson; Lizett Nilsson; [2016-01-22]
    Nyckelord :handledning; legitimitet; konflikthantering;

    Sammanfattning : Syfte: Arbetet syftar till att undersöka hur handledarna ser på sitt arbete med ett fokus på legitimitet. Detta undersöktes utifrån tre frågeställningar som behandlar vad handledarna ansåg vara syfte och uppgift med deras arbete, vad för slags företag, enligt dem själva som söker handledning och varför de gör det, och hur handledarna upplever att de får legitimitet i sitt arbete. LÄS MER

  5. 20. Samspel och kommunikativa strategier - en fallstudie i förskoleklassen kring barn som utmanar -

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Linda Bäckström; [2016]
    Nyckelord :Förhållningssätt; Förskoleklass; Kommunikation; Pedagogiska strategier; Samspel; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Linda Bäckström (2015). Samspel och kommunikativa strategier – en fallstudie i förskoleklassen barn som utmanar. (Interaction and communication strategies - A casestudy in pre-school class about children who act challenging). LÄS MER