Sökning: "clothing identity"
Visar resultat 1 - 5 av 127 uppsatser innehållade orden clothing identity.
1. "A Christian Viking and a Pagan Whore" : En socialpsykologisk studie om stereotyper och grupptillhörighet i tv-serien Vikings Valhalla med hjälp av social identitetsteori.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Empirisk-praktiska studier av religion och teologiSammanfattning : This study applies social identity theory to analyze social identification, social categorization, social comparison, and stereotypes in the first season of Vikings Valhalla. The analysis focuses on the portrayal of different stereotypes associated with the selected ethnic groups: Christians, pagans, and Christian Vikings, through clothing, behavior, language, and beliefs. LÄS MER
2. The Devil Wears (New) Prada
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : In contemporary society, it is emphasised that ownership of clothing plays a crucial role in construction- and presentation of personal identities. With the rise of sustainable consumerism and the sharing economy, access-based consumption has emerged as a notable trend, offering individuals temporary access to non-exclusively owned clothing. LÄS MER
3. När makten får ett ansikte : En kritisk diskursanalys av hur klädkonsumtion framställs av influencern Bianca Ingrosso
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur influencern Bianca Ingrosso framställer klädkonsumtion på YouTube. Med en bakgrund av en ökad medvetenhet kring klädkonsumtionens klimatpåverkan genomfördes en kritisk diskursanalys för att undersöka hur Bianca Ingrosso idag kan ha makt över konsumtionsdiskursen och därmed upprätthålla ohållbara konsumtionsnormer i samhället. LÄS MER
4. Begränsade val eller oändliga möjligheter
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Med utgångspunkten att kläder kan vara laddade med budskap om identitet, könsroller och barns tidiga uppfattning om dessa budskap formulerades studiens syfte: att förstå småbarnsföräldrars attityder och inställningar till uppdelningen av pojk- och flicksortiment. Studien ämnar vidare att förstå konsumenters bakomliggande drivkrafter vid konsumtion av barnkläder med målet att undersöka om marknadens utbud stämmer överens med efterfrågan. LÄS MER
5. Trendig och miljömedveten?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskapSammanfattning : The clothing industry is today linked to several sustainability challenges. Fast fashion is a reason for today's overconsumption, which with new technology, fast production times, and cheap materials has contributed to clothes being constantly consumed and replaced. LÄS MER