Sökning: "corporate social responsibility Institutionell teori"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden corporate social responsibility Institutionell teori.

  1. 16. Hållbarhetsrapportering inom bilindustrin : En komparativ studie av amerikanska och tyska bolag

    Magister-uppsats, Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sofia Carlsson; Sandra Claesson; [2015]
    Nyckelord :CSR; GRI; Sustainability Reporting; Anglo-Saxon and Continental European Accounting Tradition; Legitimacy Theory; Stakeholder Theory; Institutional Theory; CSR; GRI; hållbarhetsrapportering; anglosaxisk och kontinentaleuropeisk redovisningstradition; legitimitetsteorin; intressentteorin; institutionell teori.;

    Sammanfattning : Hållbarhetsredovisning speglar företagens samhällsansvar vilket inom näringslivet idag benämns som Corporate Social Responsibility (CSR). Företagens samhällsansvar berör ekonomiska, miljömässiga och sociala aspekter. En ledande organisation som upprättar ramverk för hållbarhetsredovisning är Global Reporting Initiative (GRI). G3. LÄS MER

  2. 17. Legitimitet genom CSR? : - En studie av SEB:s hållbarhetsstrategier

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Minea Carlander; Karin Lonaeus; [2013]
    Nyckelord :Legitimacy; CSR; Communication Institutional Theory; Translation Theory; The Self Promotor’s paradox.; Legitimitet; CSR; Kommunikation; Institutionell teori; Translation Theory; ”The Self Promotor’s Paradox”; Gröna Obligationer.;

    Sammanfattning : Sammandrag Denna studie behandlar Corporate Social Responsibility (CSR) inom den svenska banksektorn, en sektor där ansvarsfrågor traditionellt inte uppmärksammats då banker inte ansetts ha stor inverkan på samhälls- och miljöproblem. Företag generellt förväntas idag aktivt arbeta med CSR-frågor, dock förekommer en strategi att kommunicera CSR istället för att agera, i syfte att stärka legitimiteten i varumärket. LÄS MER

  3. 18. Hållbarhet inom flygindustrin : En studie om geografiska variationer i flygbolagens hållbarhetsredovisningar - ur ett institutionellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Camilla Sandgren; Solrunn Persson; [2012]
    Nyckelord :Institutional theory; Corporate Social Responsibility; CSR; Hållbarhetsredovisning; institutionell teori; isomorfism; legitimitet;

    Sammanfattning : Flygbolag är mäktiga globala aktörer med en omfattande miljöpåverkan, så vilka initiativ redovisar de för att bidra till en hållbar utveckling? För att svara på detta genomförde vi en innehållsanalys där vi undersökte skillnader och likheter i europeiska och amerikanska flygbolags hållbarhetsredovisningar. För att skapa en förståelse för hur samhällsansvar spelar roll i en historiskt förankrad miljö testade vi förklaringsvärdet av social struktur, nationell kultur samt isomorfism. LÄS MER

  4. 19. Vad är drivkraften bakom hållbarhetsredovisning? : En studie av fem svenska bolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Elina Mathiasson; Elizabeta Velickovic; [2012]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; Global Reporting Initiative; Hållbarhetsredovisning; Legitimitetsteori; Intressentteori; Institutionell teori.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ansvarstagande inom miljö och sociala frågor är ett ämne som på senare tid har blivit mer och mer uppmärksammat. I samband med att Brundtlandrapporten publicerades 1987 fick hållbarhetsredovisningen sitt stora uppsving, vilket kom att ge en ökad medvetenhet kring ämnet. LÄS MER

  5. 20. Corporate Social Responsibility - Alla företag har ett klimatavtryck, det är bäst vi lägger oss ner och dör!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Cecilia Hebeler; Helena Mårdh; [2011-03-02]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility CSR ; hållbarhet; socialtansvar; uppföljning; miljö; institutionell teori;

    Sammanfattning : Sustainability work is something that is emphasized more and more. Corporate Social Responsibility, CSR, is discussed and the question of how much responsibility companies should really take is frequently in the news. Companies tend to ask themselves how much responsibility they should take. LÄS MER