Sökning: "cultural objectification"

Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden cultural objectification.

  1. 11. Mirror, Mirror : Embodying the sexed posthuman body of becoming in Sion Sono’s Antiporno (アンチポルノ, 2016) and Mika Ninagawa’s Helter Skelter (ヘルタースケルター, 2012)

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Tema Genus

    Författare :Zara Luna Hjelm; [2021]
    Nyckelord :internalized gaze of oppression; Sion Sono; Mika Ninagawa; Antiporno; Helter Skelter; Japanese cinema; film analysis; gender; plastic surgery; beauty standards; body commodification; self-objectification; Japan; becoming; cyborg feminism; the charmed circle; masculine domination; j-horror; pinku egia; ego guro nansensu; shojo manga; BDSM;

    Sammanfattning : This thesis examines the embodiment of the sexed body and the struggle of fitting into the narrow frames of what a woman is supposed to behave and look like in Japanese cinema. Using the medium of film, I, therefore, seek to produce knowledge regarding the internalized gaze of the oppressor, and self-objectification, caused by the capitalist heteropatriarchy. LÄS MER

  2. 12. Sex med två tjejer eller göra upp med den skeva machokulturen - En komparativ studie om hur män och maskulinitet representeras i livsstilsmagasinet Cafés omslag 2003 respektive 2019.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Berggren Axel; Josefsson Lina; [2020]
    Nyckelord :representation; livsstilsmagasin; maskulinitet; hegemonisk maskulinitet; feministiskt perspektiv; mansforskning; sterotyper; kulturella myter;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka och jämföra representationen av män och maskulinitet i livsstilsmagasinet Cafés omslag 2003 respektive 2019. Genom kvalitativ semiotisk analys och utifrån ett feministiskt perspektiv har vi studerat 5 omslag från 2003 och 5 omslag från 2019. LÄS MER

  3. 13. "Game. Set. Match. Balls."

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Lina Danielsson; Louise Johansson; [2020]
    Nyckelord :Celeste Barber; social media; Instagram; feminism; intersectionality; socio cultural construction; ideals; norms; women; power relations; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att belysa hur man kan använda sociala medieplattformen Instagram för att visuellt skildra rådande maktstrukturer, normer och ideal som den nutida feministiska diskursen adresserar. Vidare undersöker den hur influencern Celeste Barber konstruerar sina inlägg på Instagram genom parodier för att vara normbrytande och motsätta sig de kvinnliga ideal som vanligtvis framställs i medias porträtteringar, såväl traditionell som digital media. LÄS MER

  4. 14. Det föreställda landskapet -Regional fornforskning och kulturarvsskapande under 1800-talets andra hälft

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Englöf; [2019]
    Nyckelord :Discourse; nationalism; cultural heritage; national identity; use of history; landscape; Djurklou; Foucault.;

    Sammanfattning : This paper analyses – via a case study of Gabriel Djurklou’s Ur Nerikes folkspråk och folklif – the late 19th century regional Swedish cultural heritage discourse, which in the context of nationalism aimed to define an identity and evoke a sense of national kinship. The study focuses on how the use of history served to establish a conception of Swedishness based upon a specific, symbolic idea about the landscape; an idea that included aspects of both culture and nature. LÄS MER

  5. 15. Performing the Nation through Nature: A Study of Nationalism and Cultural Objectification : Stories from Icelandic Northern Lights Tours

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Alexander Sallstedt; [2018]
    Nyckelord :cultural objectification; nationalism; Iceland; northern lights;

    Sammanfattning : Two things are examined in this ethnography. The first regards a local stigmatization of the northern lights tourism industry in Iceland. A stigma, which this thesis argues, is related to a commercial saturation – or, pollution – of Icelandic national identity. LÄS MER