Sökning: "customized learning"

Visar resultat 1 - 5 av 72 uppsatser innehållade orden customized learning.

  1. 1. Towards gradient faithfulness and beyond

    Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Vincenzo Buono; Isak Åkesson; [2023]
    Nyckelord :XAI; Visual Explanations; CAM; Grad-CAM; Expected Grad-CAM; Hyper Expected Grad; Class Activation Maps; Explainable AI; Faithfulness; Neural Network interpretability; Hyper Resolution CAM; Super Resolution CAM; Natural Encoding;

    Sammanfattning : The riveting interplay of industrialization, informalization, and exponential technological growth of recent years has shifted the attention from classical machine learning techniques to more sophisticated deep learning approaches; yet its intrinsic black-box nature has been impeding its widespread adoption in transparency-critical operations. In this rapidly evolving landscape, where the symbiotic relationship between research and practical applications has never been more interwoven, the contribution of this paper is twofold: advancing gradient faithfulness of CAM methods and exploring new frontiers beyond it. LÄS MER

  2. 2. Lek, lärande & rörelse på bostadsgården med dagvatten som resurs

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Anna Forsfält Ljungberg; Matilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :multifunktionalitet; vattenlek; inlärning; rörelse; dagvatten; dagvattenhantering; bostadsgård; ; vattengestaltning; ekostaden; Augustenborg; Bo01; resurshantering;

    Sammanfattning : Föreliggande studie utreder hur dagvatten kan användas som resurs för att främja lek, lärande och rörelse på bostadsgården. I urbana sammanhang ses ofta dagvatten som ett problem då stora vattenflöden överbelastar vår infrastruktur med förödande konsekvenser. LÄS MER

  3. 3. Design for all i en lärandemiljö : Kan man designa en skolmöbel för många typer av individer?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

    Författare :Josefine Borgelind Kaiser; [2023]
    Nyckelord :Furniture design; Design; Wood; Design for all; Design process; Learning environment; Classroom; School furniture; Children furniture; Customized furniture; Learning aids; ADHD; Individual needs; Different needs; Ergonomics; Möbeldesign; Design; Formgivning; Form; Trä; Design för alla; Designprocess; Lärandemiljö; Fysisk lärmiljö; Klassrum; Skolmiljö; Skolmöbler; Barnmöbler; Anpassade möbler; Hjälpmedel; ADHD; Individuella behov; Varierande behov; Ergonomi;

    Sammanfattning : I detta examensarbete utforskar jag hur en kan arbeta med en designprocess i möbler för en skolmiljö med ett bredare fokus än vad möblerna på marknaden är idag. Genom att utgå från barn i klassrummet med varierande behov, hoppas jag på att designa skolmöbler som passar fler individer. LÄS MER

  4. 4. Digital projektportföljstyrning som ledningssystem för beställare i byggbranschen : Utmaningar, användning och möjliga förbättringar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Anna Bergman; Ali Kadhim; [2023]
    Nyckelord :Projektportföljstyrning; Ledningssystem; Beställare;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker användningen av projektportföljstyrning (PPM) som ett ledningssystem för beställare inom byggbranschen. Utmaningarna inom branschen, såsomeffektivitet, hållbarhet, informationsutbyte och standardisering, diskuteras i ljuset av hur PPM kanbidra till att möta dessa utmaningar. LÄS MER

  5. 5. Litterära möjligheter : Didaktisk potential för litteraturundervisning med ett läromedel för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Martin Joby; [2023]
    Nyckelord :Reading literature; upper secondary school; learning materials; views on literature; legitimation of reading; widened digital text-world; didactics for the subject of Swedish; Litteraturläsning; gymnasieskolan; läromedel; litteratursyner; legitimering av läsning; vidgad digital textvärld; svenskämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Läsningen i dagens skola påverkas av såväl internationella kunskapsmätningar som normer av kritiska förhållningssätt i en utsträckning som utmanar skönlitteraturens roll för skolans värdeutvecklande uppdrag. Ämnesplanen för svenska i gymnasieskolan motiverar läsning som läsfärdighetsträning, kritisk läsning såväl som inlevelsefull läsning, vilket innebär en komplex litteraturundervisning. LÄS MER