Sökning: "Vad betyder sociala skillnader"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Vad betyder sociala skillnader.

  1. 1. Social inkludering – en förutsättning för barns utveckling och lärande. : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar om barns olika förutsättningar till socialt samspel och inkludering i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sabrina Åström; Emma Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; sociokulturellt perspektiv; samspelssvårigheter; sociala relationer; lek.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers uppfattningar om social inkludering, samt vilken kunskap pedagoger har om vikten av tidiga insatser när barn uppvisar svårigheter i samspelet med andra. Med detta vill vi bidra med mer kunskap om hur pedagoger kan stötta barn med samspelssvårigheter och vad den sociala samvaron betyder för barns utveckling och lärande i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Being a royal or a noble at death : Funerary expressions of social status in Macedonia

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Antikens kultur och samhällsliv

    Författare :Georgia Bei; [2022]
    Nyckelord :royalty; nobility; social status; tomb; deceased; material expression; funerary landscape; Macedonia; Vergina; Hagios Athanasios; Derveni; funerary archaeology;

    Sammanfattning : This thesis discusses the funerary expression of social status in Macedonia during the 4th century BCE. Specifically, this thesis aims to examine the royal and the noble status and the way this is expressed in death, by making a distinction between royals and nobles. LÄS MER

  3. 3. Bara för att du inte kan svenska språket så betyder det ju inte att du inte kan : En kvalitativ intervjustudie kring nyanlända elevers kunskapsutveckling i So-ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Agnes Haglund; [2020]
    Nyckelord :teachers perception; newly arrived pupils; civic education; increased knowledge; interview study; lärares uppfattningar; nyanlända elever; So-ämnena; kunskapsutveckling; intervjustudie;

    Sammanfattning : I skolan ställs mycket höga förväntningar på nyanlända elever, då de förväntas lära det svenska språket parallellt med ämneskunskaper. Många lärare saknar dock kompetens i hur de ska främja nyanlända elever språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 4. Könsskillnader i tonåringars läsvanor, motivation och attityder till att läsa skönlitteratur

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Christian Halsöy; Linnea Ibrahim; [2019]
    Nyckelord :läsvanor; attityder; motivation; skönlitteratur; genus;

    Sammanfattning : Inledning: Dagens samhälle präglas av en snabb teknikutveckling där ungdomars läsvanor har förändrats. Teknikanvändning utgör en stor del av ungdomars liv vilket betyder att läsning av skönlitteratur bortprioriteras allt oftare. Skolans styrdokument uppmanar verksamheten att inspirera ungdomar till att vilja läsa mer. LÄS MER

  5. 5. Två broar till samma destination : En kvalitativ studie om migranters integration på arbetsmarknaden

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Andreas Nguyen; [2019]
    Nyckelord :integration; arbetsmarknad; socialt kapital; humankapital; diskriminering; egenföretagare; migration;

    Sammanfattning : Immigration har länge varit ett fenomen som förekommer runt om i världen. Trots att det är vanligt förekommande, betyder det inte att alla lyckas anpassa sig i sitt nya värdland. Värdländerna vidtar åtgärder för att dessa ska lyckas integrera sig både i värdlandets samhälle men även integrera sig på arbetsmarknaden. LÄS MER