Sökning: "cyberbullying"
Visar resultat 31 - 35 av 81 uppsatser innehållade ordet cyberbullying.
31. Stronger Together? An Ensemble of CNNs for Deepfakes Detection
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)Sammanfattning : Deepfakes technology is a face swap technique that enables anyone to replace faces in a video, with highly realistic results. Despite its usefulness, if used maliciously, this technique can have a significant impact on society, for instance, through the spreading of fake news or cyberbullying. LÄS MER
32. "Det är svårt att förhindra att det händer" : En kvalitativ intervjustudie om om nätmobbning och risker med digitala plattformar på fritidshem
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Forskning för fritidshemmets pedagogikSammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra fritidshemslärares bild av sin yrkesroll relaterad till elevers användande av digitala plattformar. Vidare är syftet även att undersöka vilka strategier fritidshemslärare använder, dels för att förebygga nätmobbning, dels hur de pratar om och skapar medvetenhet kring vad elever kan möta på digitala plattformar. LÄS MER
33. "Det är väl bara att blockera" : En kvalitativ studie om ungdomars normer och uppfattningar gällande näthat och insynsbegränsningar på sociala medier
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Normer skapas i mötet med andra och vägleder människor om vad som är okej eller inte, normalt eller onormalt. Näthat är ett vanligt förekommande fenomen på sociala medier och tendenser visar på att det har blivit normaliserat men även att det är svårt att motverka. LÄS MER
34. “Det förebyggande, det är ju egentligen grunden till allt men det är också det man gör minst” : En kvalitativ studie om skolkuratorers syn på förebyggande arbete med nätmobbning och deras förhållningssätt till sociala medier
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The purpose of this study was to analyze school counselors perspective on a preventive work with cyberbullying and social media in order to understand how they, in a digital age, perceive their professional role and discretion in a work with social media and preventing cyberbullying. A qualitative study was undertaken which included six semistructured interviews with school counselors who work with pupils between grade 4-9. LÄS MER
35. #stopmomshaming : En kvalitativ textanalys om hur en influencer, som har blivit utsatt för näthat i form av mom-shaming, framställer sin roll som mamma på Instagram
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Starkt historiskt och kulturellt rotade normer kan vara problematiska eftersom personer som avviker från dem riskerar att bli utsatta för hat. Mom-shaming är ett begrepp som beskriver fenomenet när kvinnor får kritik för sitt sätt att vara i sin roll som mamma. LÄS MER