Sökning: "döva"
Visar resultat 36 - 40 av 182 uppsatser innehållade ordet döva.
36. Språkbarriär mellan döva och hörande i arbetslivet
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för arbetsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att belysa hur språkbarriären upplevs av döva individer i arbetslivet, främjas deras psykosociala arbetsmiljö eller försämras den genom språkbarriären. Jag har främst utgått från tvärkulturell kommunikation som teori samt psykosocial arbetsmiljö. LÄS MER
37. Vad skiljer den skriftliga kompetensen hos döva och hörselnedsatta elever jämfört med den hos hörande jämnåriga? : En kvantitativ undersökning om verbets tempus och modalitet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
38. Interpretation of Swedish Sign Language using Convolutional Neural Networks and Transfer Learning
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The automatic interpretation of signs of a sign language involves image recognition. An appropriate approach for this task is to use Deep Learning, and in particular, Convolutional Neural Networks. This method typically needs large amounts of data to be able to perform well. LÄS MER
39. ”Jag begränsade mig inte utan omgivningen begränsade mig” : En kvantitativ undersökning om Döv, döv eller hörselskadades påverkan av samhällets konstruktioner av Döva.
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om Döva, döva och hörselskadade upplever att de blir diskriminerade utifrån samhällets rådande struktur. En kvantitativ metod har tillämpats i studien och det empiriska materialet har samlats in genom en webbenkät. LÄS MER
40. "Jag känner mig mer hemma i dövvärlden även om jag kan prata" : Ungdomars erfarenheter av att byta från en auditivt orienterad till en visuellt orienterad skolmiljö
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Varje år byter ett antal elever som är döva eller har hörselnedsättning (D/HN) skolform under pågående grundskoleutbildning. Det har inte funnits en samlad bild av varför bytet sker och hur eleverna upplever omställningen. LÄS MER