Sökning: "daglig verksamhet och arbete"

Visar resultat 6 - 10 av 75 uppsatser innehållade orden daglig verksamhet och arbete.

  1. 6. Vägen till arbete för personer med intellektuell funktionsnedsättning : En kvalitativ studie om delaktighet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Louise Thorén; Lizette Svensson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur kommunala verksamheter arbetar för att ge personer med intellektuell funktionsnedsättning möjligheter att påverka valet av arbete/sysselsättning utifrån egna intressen och önskningar. För att uppnå syftet användes kvalitativ metod där sex enhetschefer för daglig verksamhet intervjuades för att vi skulle få ta del av deras bild. LÄS MER

  2. 7. ETT LIV, EN HUVUDPERSON : En kvalitativ studie av professionellas upplevelser kring framgångsrika strategier av självbestämmande och delaktighet inom LSS

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Ellinor Liljedahl; Jenny Wreter; [2021]
    Nyckelord :Självbestämmande; delaktighet; LSS verksamheter; professionell; funktionsnedsättning och strategier.;

    Sammanfattning : Självbestämmande och delaktighet är begrepp som väger tungt i Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Begreppen utgör en slags utgångspunkt för de som arbetar runt en brukare. LÄS MER

  3. 8. Rör det sig i klassrummet? En intervjustudie om 12 lärares syn på daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Laila Bernspång; Malin Lidmer; [2020-01-16]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; läroplan; hälsofrämjande; förebyggande insatser;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att öka kunskapen om vilka olika synsätt det finns bland lärare på fysisk aktivitet i skolan. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån tre frågeställningar som i tur och ordning berör hur lärare ser på daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen, om lärares undervisning innehåller fysiska inslag och om dessa inslag i så fall är kopplade till undervisningsinnehållet eller en separat aktivitet, samt vilka möjligheter och hinder lärare ser med att i sin undervisning implementera läroplanens skrivning om att skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen. LÄS MER

  4. 9. Lärande mellan projekt och förvaltning : En studie på ett svenskt fastighetsbolag

    Master-uppsats, KTH/Ledning och organisering i byggande och förvaltning

    Författare :Christina Sundien; [2020]
    Nyckelord :Learning; project; operation; maintenance; Facility Management; Knowledge Management; Lärande; projekt; förvaltning; Knowledge Management;

    Sammanfattning : Kunskap är en av de viktigaste tillgångarna inom en organisation. Hur man tar tillvara på kunskapen i syfte för att öka ett lärande är av stor betydelse. Inom byggindustrin idag finns en begränsad grad utav lärande från redan driftsatta byggnader. LÄS MER

  5. 10. Jag märker att du blir kränkt : En studie om lärarperspektivet på kränkande behandling av elever i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Aronsson Hermansson; [2020]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskola; symbolisk interaktionistiskt perspektiv; lärarperspektiv; kränkande behandling; mobbning; trakasserier;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att bidra med kunskap om grundsärskollärares perspektiv på kränkande behandling av elever med måttlig till svår/grav intellektuell funktionsnedsättning samt kunskap om lärarnas eget arbete med att hantera kränkande behandling av dessa elever. En kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer genomfördes. LÄS MER