Sökning: "deltagande observation didaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden deltagande observation didaktik.

  1. 1. ”Man behöver belysa ämnen för att kunna höja dem” En aktionsforskningsstudie om vilka kunskaper och färdigheter inom estetiska uttrycksformer som kan utvecklas genom kollegialt lärande.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sandra Lundgren; Matilda Andersson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; utvecklingsarbete; förskola; kollegiala samtal; estetiska uttrycksformer; estetik; didaktik; professionsutveckling; reflektion;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med utvecklingsarbetet är att undersöka vilka didaktiska kunskaper och färdigheter inom estetiska uttrycksformer som uppmärksammas, utvecklas och konstrueras i kollegiala samtal tillsammans med pedagoger i förskolan. Teori: Utvecklingsarbetet har sin bärande teorigrund utifrån socialkonstruktionistiskt perspektiv men också med inslag från didaktikens ramverk. LÄS MER

  2. 2. Barns meningsskapande i förskoleundervisning med hjälp av tillgängliga resurser : En kvalitativ studie utifrån perspektivet design för lärande

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ebba Sterner; Mikaela Lundin; [2024]
    Nyckelord :Förskola; Design för lärande; Undervisning; Deltagande observation; Meningserbjudande; Affordance; Resurser; Tecken på lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med mer kunskap om hur förskollärares och barnskötares val av resurser i undervisningen kan påverka barns meningsskapande i lärandet. Tidigare studier visar att det finns en problematik i att kunna anpassa undervisning efter varje barns behov, vilket kan kopplas till brist på engagemang och kompetens bland personal samt stora barngrupper. LÄS MER

  3. 3. Kommunikation i förskolans rutinsituationer : En observationsstudie av multimodal kommunikation mellan pedagoger och yngre barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alva Gustafsson; Frida Sturesson; [2023]
    Nyckelord :Multimodal kommunikation; Teckensystem; Agens; Observation; Socialsemiotik;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att synliggöra multimodal kommunikation mellan pedagoger och yngre barn vid rutinsituationer i förskolan. Dessutom synliggörs hur barnens agens kommer till uttryck vid dessa specifika situationer. De rutinsituationer som har studerats är måltiden samt på- och avklädning. LÄS MER

  4. 4. Att synliggöra språklig mångfald i undervisningen – En kvalitativ studie om flerspråkighet i förskoleklassen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Jennifer Pettersson; Lisa Sundling; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskoleklass; transspråkande; språklig mångfald; interkulturalitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa kunskapen kring hur elevers flerspråkighet synliggörs i förskoleklassen. Det undersöktes genom att ta reda på hur lärare planerar för och arbetar med språklig mångfald i undervisningen, samt hur den språkliga mångfalden blir synliggjord för eleverna i klassrumsmiljön. LÄS MER

  5. 5. Tänka och lära om litteratur : En studie av litteratursamtal i gymnasieskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Magnus Larsson; [2022]
    Nyckelord :Teaching; literature; literature discussion; sociocultural theory; interaction; language use; literary analysis; Didaktik; litteraturdidaktik; litteraturundervisning; sociokulturell teori; litteratursamtal; interaktion; språkligt användande; tolkning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utveckla kunskap om undervisning och lärande av skönlitterär tolkning genom litteratursamtal i gymnasieskolan. Litteratursamtal har observerats och analyserats utifrån litteraturteoretiska antaganden och sociokulturella perspektiv på lärande. LÄS MER