Sökning: "den mångkulturella svenska skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 93 uppsatser innehållade orden den mångkulturella svenska skolan.

  1. 16. Den mångkulturella svenska skolverksamheten och bemötandet av den - En komparativ litteraturstudie inspirerad av en argumentationsanalytisk modell

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linn Eman; Oskar Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; mångkulturalitet; interkulturell didaktik; segregering; integrering;

    Sammanfattning : Denna studie är en komparativ litteraturstudie där tre refereegranskade avhandlingar angående mångkulturalitet i skolan varit utgångspunkten. Syftet med studien är att undersöka hur frågor om skolans mångkulturalitet diskuteras i de valda avhandlingarna och sedan jämföra dessa. LÄS MER

  2. 17. Inkludering i en interkulturell skola En sammanställning av 2000-talets forskning med inriktning på den interkulturella pedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Nordblad; Felicia Nässlander; [2018]
    Nyckelord :Mångkulturell; interkulturell; pedagogik; inkludering; utländsk; bakgrund; sociokulturellt; lärande.;

    Sammanfattning : I och med att det skett en ökad migration till Sverige har skolans arbetssätt och pedagogik påverkats för att anpassas till samhället. Var femte elev i den svenska skolan har utländsk bakgrund. LÄS MER

  3. 18. Vad prioriterar lärare i samhällskunskap? : En kvalitativ studie om hur lärare prioriterar innehållet i sin undervisning i samhällskunskap i åk 4-6

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Daniel Forsström; [2018]
    Nyckelord :samhällskunskap; didaktik; undervisning; värdegrund; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie har syftet varit att undersöka hur sex lärare i den svenska skolan undervisar i samhällskunskap i årskurserna 4-6. Kursplanen för samhällskunskap innehåller mycket stoff och lärare tvingas göra prioriteringar angående hur mycket av undervisningstiden som ska läggas på varje moment. LÄS MER

  4. 19. Barn och flykt i barnlitteratur : – en litterär analys av Pimm van Hests Tänk dig att fly och Bernard Ashleys Nadine längtar hem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Karin Sternefors; [2018]
    Nyckelord :Flykting; barn; barnböcker; Pimm van Hest; Bernard Ashley;

    Sammanfattning : I den värld vi lever i idag är flykt något som på ett eller annat sätt påverkar oss alla, oavsett om vi har genomgått det själva eller ej. På så sätt är det en del i det svenska samhället, och därför något som vi både måste belysa men också bearbeta tillsammans. LÄS MER

  5. 20. "Som vilken sagoberättelse som helst" : Fem lärare berättar om sin historieundervisning i mångkulturella klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Samhällsstudier och didaktik

    Författare :Emma Carlsson; [2017]
    Nyckelord :History; history teaching; multiculturalism; teaching methods; eurocentrism; Historia; historieundervisning; mångkultur; arbetssätt; eurocentrism;

    Sammanfattning : Samhället och skolan är idag en mångkulturell plats och i vissa klassrum har mer än hälften av eleverna utländsk bakgrund. Det finns en motsättning mellan det mångkulturella klassrummet och fokuseringen på den svenska historien i kursplanen i historia för årskurs 4–6. LÄS MER