Sökning: "didaktik i praktiken"

Visar resultat 21 - 25 av 271 uppsatser innehållade orden didaktik i praktiken.

  1. 21. Matematikens historia i matematikundervisningen : en intervjustudie om lärares uppfattningar av matematikhistoria

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Oskar Edsjö; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; Gymnasielärare; Intervjustudie; Matematikens historia;

    Sammanfattning : Matematikens historia är ett ämne som ingår i läroplanen för matematik men som sällan fårnågot större utrymme i undervisningen. Hur kommer det sig? Syftet med studien var attundersöka möjligheterna att tillämpa historia i gymnasieskolans matematik genom attundersöka gymnasielärares uppfattningar av matematikens historia. LÄS MER

  2. 22. Etablering och test av ett marteloskop i Vätteskogen, Skinnskatteberg

    Kandidat-uppsats, SLU/School for Forest Management

    Författare :Michael Cederhammar; Viktor Högström; [2023]
    Nyckelord :trädval; hyggesfritt skogsbruk; didaktik;

    Sammanfattning : Idag ökar intresset för alternativa skogsskötselmetoder till trakthyggesbruket, och ny kunskap om dessa metoder publiceras med allt högre frekvens av forskarkåren. För att implementera nya metoder i praktiken behövs verktyg som överbygger gapet mellan teori och praktik. Ett marteloskop är ett sådant verktyg. LÄS MER

  3. 23. Vad händer i tamburen? : En kvalitativ studie om barns olika möjligheter och begränsningar till stöd i tamburen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Natasha Hikkaduwage; Olivia Andersson; [2022]
    Nyckelord :specialpedagogik; förskollärare; videoobservation; intervju; tamburen som lärmiljö;

    Sammanfattning : Granskningar från Skolinspektionen (2016, 2017) visar att det uppstår klyftor i utbildningen samt bristande kunskaper om specialpedagogik, barn i behov av särskilt stöd och tamburen som lärmiljö i flera svenska förskolor. Syftet med studien är att vidga kunskapen om äldre barns behov av särskilt stöd i tamburen ur ett förskolesammanhang. LÄS MER

  4. 24. Elevers syn på grupparbete som arbetsform : en kvalitativ studie om elevers uppfattningar om grupparbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Petter Sikén; Mohamad Shadi Nadar; [2022]
    Nyckelord :grupparbete; elever; förberedelser;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka elevernas attityder till grupparbete som metod för att lära och arbeta i skolan. Vår studie visar att elever generellt sett betraktar grupparbete som en bra arbetsform teoretiskt men de indikerar också utmaningar när grupparbetet omsätts i praktiken. LÄS MER

  5. 25. Pedagogiskt ledarskap i förskolan. : En kvalitativ studie om tolkning och tillämpning av förskolans läroplan, ledarskap, ansvarsroller och processkvalitet.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Vesna Trajkovska; [2022]
    Nyckelord :pedagogical leadership; leadership; management; quality in preschool; preschool; responsibility roles preschool; process quality in preschool; preschool curriculum; pedagogiskt ledarskap; ledarskap; ledning; kvalitet i förskolan; förskolan; ansvarsroller förskolan; processkvalitet i förskolan; förskolans läroplan;

    Sammanfattning : Förskolepersonalens lednings- och ansvarsroller har förtydligats i samband med nya statliga riktlinjer och en ny läroplan, reviderad (2018) då förskolepersonal med olika befattningar visat svårigheter att uppfylla förskolans läroplan, mål och uppdrag. Tolkningen av det nya uppdraget varierar från förskola till förskola. LÄS MER