Sökning: "didaktik i praktiken"
Visar resultat 21 - 25 av 271 uppsatser innehållade orden didaktik i praktiken.
21. Matematikens historia i matematikundervisningen : en intervjustudie om lärares uppfattningar av matematikhistoria
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Matematikens historia är ett ämne som ingår i läroplanen för matematik men som sällan fårnågot större utrymme i undervisningen. Hur kommer det sig? Syftet med studien var attundersöka möjligheterna att tillämpa historia i gymnasieskolans matematik genom attundersöka gymnasielärares uppfattningar av matematikens historia. LÄS MER
22. Etablering och test av ett marteloskop i Vätteskogen, Skinnskatteberg
Kandidat-uppsats, SLU/School for Forest ManagementSammanfattning : Idag ökar intresset för alternativa skogsskötselmetoder till trakthyggesbruket, och ny kunskap om dessa metoder publiceras med allt högre frekvens av forskarkåren. För att implementera nya metoder i praktiken behövs verktyg som överbygger gapet mellan teori och praktik. Ett marteloskop är ett sådant verktyg. LÄS MER
23. Vad händer i tamburen? : En kvalitativ studie om barns olika möjligheter och begränsningar till stöd i tamburen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Granskningar från Skolinspektionen (2016, 2017) visar att det uppstår klyftor i utbildningen samt bristande kunskaper om specialpedagogik, barn i behov av särskilt stöd och tamburen som lärmiljö i flera svenska förskolor. Syftet med studien är att vidga kunskapen om äldre barns behov av särskilt stöd i tamburen ur ett förskolesammanhang. LÄS MER
24. Elevers syn på grupparbete som arbetsform : en kvalitativ studie om elevers uppfattningar om grupparbete
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka elevernas attityder till grupparbete som metod för att lära och arbeta i skolan. Vår studie visar att elever generellt sett betraktar grupparbete som en bra arbetsform teoretiskt men de indikerar också utmaningar när grupparbetet omsätts i praktiken. LÄS MER
25. Pedagogiskt ledarskap i förskolan. : En kvalitativ studie om tolkning och tillämpning av förskolans läroplan, ledarskap, ansvarsroller och processkvalitet.
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Förskolepersonalens lednings- och ansvarsroller har förtydligats i samband med nya statliga riktlinjer och en ny läroplan, reviderad (2018) då förskolepersonal med olika befattningar visat svårigheter att uppfylla förskolans läroplan, mål och uppdrag. Tolkningen av det nya uppdraget varierar från förskola till förskola. LÄS MER