Sökning: "didaktik i praktiken"

Visar resultat 11 - 15 av 271 uppsatser innehållade orden didaktik i praktiken.

  1. 11. Skönlitterär läsning på mellanstadiet - Lärarens roll i motivering av läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Alva Björnström Tjernberg; Alva Vannebäck; [2023]
    Nyckelord :undervisning; arbetssätt; läslust; inre motivation;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur lärare ser på och beskriver sig arbeta med skönlitteratur på mellanstadiet. Vidare har studien undersökt hur lärare arbetar för att motivera elever till att läsa mer skönlitteratur. LÄS MER

  2. 12. ”Adekvat digital kompetens och kritiskt förhållningssätt vad sjutton! Behöver barn i förskolan det?” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om hur barn kan erövra digital kompetens och kritiskt förhållningssätt till digitala verktyg i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Eldnor Johanna; Frisk Linda; [2023]
    Nyckelord :Digital kompetens; källkritik; digitala verktyg; förskollärares uppfattningar; Lpfö 18; kritiskt förhållningssätt; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet som formulerades för den här studien var att undersöka hur verksamma förskollärare arbetar i enlighet med den aktuella läroplanen för förskolan Lpfö 18. Utifrån arbetssätt som omfattar digitala verktyg, kritiskt förhållningssätt och adekvat digital kompetens. LÄS MER

  3. 13. TAKK som kommunikativt verktyg i förskolan : Förskollärares uppfattningar om och arbete med TAKK i förskolans praktik

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linnéa Olofsson; Saga Liljeström; [2023]
    Nyckelord :Förskollärares ansvar; barns språkutveckling; barns kommunikationsutveckling; TAKK Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation ; multimodal kommunikation;

    Sammanfattning : TAKK as an communicative tool in preschool Föreliggande studie bidrar med kunskap om förskollärares olika uppfattningar om och arbete med tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) i förskolans praktik. Tidigare forskning som undersökt effekten av TAKK för barns språk- och kommunikationsutveckling uppvisar blandade resultat. LÄS MER

  4. 14. “Det låter som en liten klyscha, men det ligger mycket bakom det.” : En case-studie om organisationskultur i offentlig sektor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linnea Siljedahl; Emmy Westin; [2023]
    Nyckelord :organizational culture; public service motivation; the competing values framework; public sector; leadership; organisationskultur; public service motivation; the competing values framework; offentlig sektor; ledarskap;

    Sammanfattning : This study aims to shed light on the relationship of organizational culture in practice and as it is portrayed in written policy. A case study was conducted by examining the culture of the coworkers from one unit. Data was collected through interviews and reading official policy documents. LÄS MER

  5. 15. "Det gör ingenting om man spiller” : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om barns delaktighet och inflytande vid den pedagogiska måltiden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Lundestig; Julia Skattman; [2023]
    Nyckelord :delaktighet; inflytande; pedagogisk måltid; förskollärares uppfattningar; semistrukturerade intervjuer; Foucaults maktteori;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftade till att synliggöra förskollärares uppfattningar om barns delaktighet och inflytande vid den pedagogiska måltiden. Studien genomfördes med semistrukturerade intervjuer där åtta yrkesverksamma förskollärare deltog. LÄS MER