Sökning: "didaktik i praktiken"

Visar resultat 16 - 20 av 271 uppsatser innehållade orden didaktik i praktiken.

  1. 16. Medel och ändamål : Om ämnesintegrerad undervisning, med musikaliska förtecken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Joakim Kihlberg; [2023]
    Nyckelord :ämnesintegration; ämnesövergripande lärprocesser; undervisning; pedagogik; didaktik; lärande; holism; helhetssyn; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Skolan har enligt läroplanen ansvar för att eleverna inhämtar och utvecklar kunskaper som är nödvändiga för varje individ och samhällsmedlem. Det innebär bland annat att ge eleverna överblick och sammanhang genom att anlägga övergripande perspektiv och samordna olika ämnesområden så att eleverna får möjlighet att uppfatta större kunskapsområden som en helhet (Skolverket, 2022a). LÄS MER

  2. 17. ”Det är yvigt, spretigt men ändå ganska precist.” : Medielärares didaktiska förhållningssätt och perspektiv utifrån ett bildningsideal.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mattias Berggren; [2023]
    Nyckelord :Didactics; Education; Bildung; Subject didactics; Media didactics; Media and information literacy; Pedagogical work; Critical Media Literacy; Didaktik; Bildning; Ämnesdidaktik; Mediadidaktik; Media- och informationskunnighet; Pedagogiskt Arbete; Critical Media Literacy;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett bildningsideal liksom didaktiska och ämnesdidaktiska perspektiv utveckla förståelse för medielärares förhållningssätt till utmaningar som uppstår i undervisningen utifrån mediaämnenas sammansatta karaktär. Detta besvarades utifrån tre frågeställningar. 1. LÄS MER

  3. 18. Att synliggöra språklig mångfald i undervisningen – En kvalitativ studie om flerspråkighet i förskoleklassen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Jennifer Pettersson; Lisa Sundling; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskoleklass; transspråkande; språklig mångfald; interkulturalitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa kunskapen kring hur elevers flerspråkighet synliggörs i förskoleklassen. Det undersöktes genom att ta reda på hur lärare planerar för och arbetar med språklig mångfald i undervisningen, samt hur den språkliga mångfalden blir synliggjord för eleverna i klassrumsmiljön. LÄS MER

  4. 19. Penna, sudd och platta : En fenomenologisk intervjustudie om hur förskollärare upplever arbetet med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofie Fritzon; Lisa Karlsen; [2023]
    Nyckelord :Förskola lärare digital kompetens läroplan;

    Sammanfattning : I denna studie har vi utgått från ett fenomenologiskt perspektiv i syfte att undersöka hur förskollärare upplever arbetet med digitala verktyg i förskolan. Två delstudier har genomförts. Den första delstudien har fokus på att undersöka förskollärarnas upplevelser och erfarenheter kring att arbeta med digitala verktyg i praktiken. LÄS MER

  5. 20. ”Ibland kan man känna när man kommer hem att jag har inte ens sagt hej till alla idag. Och det gör nästan ont i hjärtat.” : En kvalitativ studie om lärare i fritidshems arbete för att stärka elevers självbild

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Midori Maeyama; [2023]
    Nyckelord :Självbild; bekräfta; elevbemötande; fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka med vilka metoder och arbetssätt lärare i fritidshem arbetar för att stärka elevers självbild och hur lärare i fritidshemmet upplever i verksamheten möjligheter och utmaningar med detta arbete. Detta genom att problematisera bristen på konkreta arbetssätt i läroplanen som lärare i fritidshem skulle använda sig av i praktiken. LÄS MER