Sökning: "didaktik i praktiken"

Visar resultat 6 - 10 av 271 uppsatser innehållade orden didaktik i praktiken.

  1. 6. Utmaningarna med språkstörning i SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Valmire Rama; Dragan Strenglund; [2023]
    Nyckelord :language disorder; elever med språkstörningar; SO-didaktik; språkstörning; språkstörningar i SO-undervisningen;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka de utmaningar som lärare upplever i ett arbete med elever som har språkstörningar i SO-undervisningen. Studien utförs med hjälp av kvalitativa metoder i form av semistrukturerade intervjuer. I studien intervjuas sex lärare, varav fem arbetar på en och samma skola. LÄS MER

  2. 7. Dansa som en mask och hoppa som en groda : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar av naturvetenskap i förskolan ur ett fenomenologiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Clara Ekman; Karin Sivertsson; [2023]
    Nyckelord :förskola; fenomenologi; naturvetenskap; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångspunkt i förskollärares naturvetenskapsundervisning. Syftet med studien var att undersöka vad förskollärarna ansåg sig ha för kunskaper samt hur dem tillämpade kunskaperna i praktiken. LÄS MER

  3. 8. Elevmobilitet inom det geografiska området för Fritt Sök : En kvantitativ analys av samverkansavtalet för Skånes gymnasieskolor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Simon Ek; [2023]
    Nyckelord :Utbildningssociologi; Gymnasieskola; Samverkansavtal; Fritt Sök; Regressionsanalys; Studentmobilitet; Doreen Massey;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar undersöka och synliggöra samband mellan bakgrundsegenskaper och elevmobilisering inom ramen för samverkansavtalet Fritt Sök i Skåne och västra Blekinge. Fritt Sök innebär att elever inom samverkansområdet har möjlighet att söka sig till gymnasiala utbildningar inom samtliga kommuner som ingår i avtalet, och samtidigt prioriteras i första hand oberoende av var de befinner sig innanför samverkansområdets gränser. LÄS MER

  4. 9. Håller det? : Studie av hållbar utveckling i läroböcker och läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erik Dahl; Amos Lundkvist; [2023]
    Nyckelord :Utbildning för hållbar utveckling; hållbar utveckling; samhällskunskap; gymnasiet; selektiva undervisningstraditioner; dimensioner av hållbar utveckling; ramfaktorteori; meningserbjudande; läroboksanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker sambandet mellan läroplaner och läroböcker för samhällskunskap på gymnasienivå över tid utifrån hur hållbar utveckling framställs. Utbildning för hållbar utveckling har fått en mer betydande roll till samhällskunskapsundervisningen utifrån de globala målen för Agenda 2030, specifikt delmål 4.7. LÄS MER

  5. 10. ”Då tänker vi undervisning utifrån de resultat man ser” : - Lärares uppfattningar om LegiLexis material i förebyggande arbete mot läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Ekholm; [2023]
    Nyckelord :The simple view of reading; LegiLexi; läs- och skrivsvårigheter; bedömning; förebyggande arbete; läsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att beskriva hur förebyggande arbete mot läs- och skrivsvårigheter sker i praktiken med kartläggningsmaterialet LegiLexi, i årskurserna F-3.  Genom att lyfta fram några lärares och speciallärares uppfattningar om att upptäcka, samt förebygga läs- och skrivsvårigheter, vill jag bidra med kunskap om hur detta arbete kan se ut. LÄS MER