Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Det som är bra för elever med autism kan även vara bra för elever utan autism. : En fenomenologisk studie om lärares stöd i arbetet med elever med autism.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Wettervik; [2023]
    Nyckelord :autism; elevhälsa; fenomenologi; känsla av sammanhang; lärare; skolledare.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien syftar till att undersöka vilket stöd lärare får i arbetet med elever med autism samt vilket stöd de önskar att de fick. Studien syftar till att undersöka vilket stöd elevhälsan bidrar med för att stötta lärare i arbetet med elever med autism, enligt skolledare. LÄS MER

  2. 2. Konsten att svinga sig mellande sociala fälten : En kartläggning av clownerna i vården utifrån Bourdieusteorier om sociala fält, kapital och habitus.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Emma Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Sjukhusclown; Clown; Sjukhusclowner; Bourdieu; Sociala fält; Socialt kapital; habitus; Clowner i vården;

    Sammanfattning : AbstractDen här studien kartlägger Sveriges sjukhusclowner och består av en kvantitativ del och en kvalitativ deldär clownernas verksamhet analyseras med hjälp av Bourdieus teorier om sociala fält, kapital ochhabitus. Empirin består av nio intervjuer med representanter för clowngrupperna och därutöver harinformation inhämtats från resterande fem grupper. LÄS MER

  3. 3. Social kompetens inom vården : En studie ur ett medarbetarperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karolina Andersson; [2020]
    Nyckelord :Kompetens; Social kompetens; Formell kompetens; Reell kompetens; Livslångt lärande; Medarbetare.;

    Sammanfattning : I inledningen påvisas att den äldre befolkningen ökade vilket kommer leda till ett större behov av fler medarbetare inom vård och omsorg, dock finns en minskning av antalet arbetsföra personer. Syftet med denna studie var att studera medarbetares syn på vad social kompetens är och hur den sociala kompetensen behövs inom vården. LÄS MER

  4. 4. Handledarens roll i praktiken : En studie kring genomförandet och påverkan av praktik perioden ur handledarens perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fanny Johansson; Jens Gunnarsson; [2016]
    Nyckelord :handledning; pedagogisk utveckling; läromiljö; fysiska aspekter;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien syftar till att undersöka hur handledare upplever att de påverkas av att vara handledare. Detta görs genom att besvara tre frågeställningar; Vilka förutsättningar och hinder upplever handledarna när de skapar en läromiljö för praktikanterna? Hur ser handledaren på formandet av sitt eget lärande under praktiken? Hur ser medarbetaren att erfarenheter av att vara handledare påverkar och utvecklar yrkesrollen? För att besvara dessa frågeställningar har vi genomfört sju intervjuer med personer som är handledare inom vården. LÄS MER

  5. 5. Lärnade samtal i vården : En studie om lärande i interaktion på intensivvårdsronder

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Johanna Rydström; [2016]
    Nyckelord :Conversation analysis; CA; learning; interaction; collaboration; conversation; communication; rounds; professional.; Samtalsanalys; conversation analysis; CA; lärande; interaktion; samarbete; kommunikation; samtal; rond; profession.;

    Sammanfattning : Syftet med denna magisteruppsats varatt empiriskt studera och ökakunskapenom hur professioner lär inom vården. Den fokuserar pålärande som förändrat deltagande och förståelse i situerade aktiviteter. LÄS MER