Sökning: "didaktiska implikationer"

Visar resultat 11 - 15 av 80 uppsatser innehållade orden didaktiska implikationer.

  1. 11. Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Susanna Carreira Jönsson; Sofia Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; lärmiljö; språklig sårbarhet; specialpedagog; tillgänglig;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Carreira Jönsson, Susanna och Karlsson, Sofia (2023). Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 12. Hur undervisar lärare i läsförståelse? : En studie om vilka strategier lärarna använder och tydliggör i sin läsförståelseundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Thea Aronsson; Emelie Karmefors; Erica Pantzar; [2023]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförståelsemodeller; reciprocal teaching; simple view of reading; Snows modell;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur lärare undervisar i läsförståelse. Vi vill skapa oss en uppfattning om hur läsförståelsen utformar sig i årskurserna 1-3. LÄS MER

  3. 13. Laborativa material i matematikundervisningen : -Sex mellanstadielärares röster om fördelar, hinder och vilka behov de har av stöd från specialläraren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Åsa Magnusson; Cecilia Lindahl; [2022]
    Nyckelord :handledning; laborativa material; matematikundervisning; mellanstadiet; speciallärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Lindahl, Cecilia & Magnusson, Åsa. (2022). Laborativa material i matematikundervisningen-Sex mellanstadielärares röster om fördelar, hinder och vilka behov de har av stöd från specialläraren. LÄS MER

  4. 14. Enspråkig engelskundervisning och elevers oro : En kunskapsöversikt om elevers uppfattning om engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Annie Ros Kärreberg; Axel Perfekt; Leo Tage-Hansen; [2022]
    Nyckelord :engelskundervisning; förstaspråk; andraspråk; enspråkig; flerspråkig; foreign language anxiety; FLA;

    Sammanfattning : The use of learners' first language when teaching English as a second language (ESL) is a topic which has been debated in the field of language learning. Few studies have, however, focused on the learners’ perspectives regarding a monolingual pedagogical approach in language teaching. LÄS MER

  5. 15. Var är den RÖDA bollen? Var är den röda BOLLEN? : En kvantitativ perceptionsstudie om hur individer med svenska som andraspråk i Skåne och Stockholmsområdet uppfattar svensk satsbetoning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Frida Williamsson; Emelie Andersson; [2022]
    Nyckelord :Prosodi; satsbetoning; accent; fokusering; svenska som andraspråk; dialekt; stockholmska; skånska; perception;

    Sammanfattning : I den här kvantitativa studien undersöktes andraspråkstalares uppfattning av svensk satsbetoning i dialekterna skånska respektive stockholmska. Studien syftade till att tillföra ökad kunskap om hur målspråkets prosodi uppfattas av andraspråkstalare, vilket kan ha didaktiska implikationer och är utvecklande för vår förståelse av andraspråksinlärning av prosodi. LÄS MER