Sökning: "digital gemenskap"

Visar resultat 6 - 10 av 108 uppsatser innehållade orden digital gemenskap.

  1. 6. Perspektiv på digital relationskompetens : Analys av lärares strategier för att stödja utbildningsrelationer i digitala lärmiljöer

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Bonnevie; [2024]
    Nyckelord :Relational competence; relational pedagogy; digital relational competence; digital learning environments; e-learning; online teaching; distance learning; Relationskompetens; relationell pedagogik; digital relationskompetens; digitala lärmiljöer; e-learning; distansundervisning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om lärares digitala relationskompetens samt bidra till utveckling av praktik och teori inom relationell pedagogik i digitala lärmiljöer. I studien analyserades kvalitativa enkätsvar från 123 lärare och lärarstudenter i Sverige och Finland  angående hur de uppfattade att de kunde stödja relationer mellan lärare och elev i distansundervisning. LÄS MER

  2. 7. Revisionsritualer & digitalisering : Hur revisorer upplever förändringarna av revisionsritualer som en följd av digitaliseringen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Deyar Eisho; Thomas Hjärre; Anastasios Ioannidis; [2023]
    Nyckelord :Audit; Rituals; Auditing rituals; Digitalization; Purification; Control and Cohesion; Impression Management; Revision; Ritualer; Revisionsritualer; Digitalisering; Stabilitet; Gemenskap; Identitet;

    Sammanfattning : Det finns tydliga riktlinjer för hur en förväntas uppföra sig som revisor. Dessa riktlinjer harmed tiden omvandlats till ritualer i syfte att underlätta revisorerna i deras arbete. Dethuvudsakliga syftet med denna studie är att undersöka hur revisorer upplever förändringar irevisionsritualer som föranletts av digitaliseringen. LÄS MER

  3. 8. Lull : a Mental Wellbeing Website for International Graduate Students

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Bianca Veronica Budulacu; [2023]
    Nyckelord :mental wellbeing; web application; international graduate students; mentalt välbefinnande; webbapplikation; internationella masterstudenter;

    Sammanfattning : At its core, mental wellbeing refers to positive self-perception, effective coping with challenges and positive social interactions. International students mental wellbeing can be negatively impacted as they face additional challenges compared with domestic students, such as cultural and social differences. LÄS MER

  4. 9. Förskollärares uppfattningar om digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om digitala verktyg och dess möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Petronella Jildenfors; Wilma Jansson; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; förskollärare; uppfattningar; möjligheter; utmaningar; digital kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om digitala verktyg och dess möjligheter och utmaningar. Studien motiveras utifrån en brist på tidigare forskning om vilka uppfattningar förskollärare har till digitala verktyg i förskolan. LÄS MER

  5. 10. ”You sure she's 13? Because she seems old enough to ride this ride” - En kritisk diskursanalys om minderåriga flickors utsatthet för digitalt våld på plattformen TikTok

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Alva Blomkvist; Moa Jönsson; [2023]
    Nyckelord :Digital violence; radical feminism; gender order; TikTok; discourse analysis; Digitalt våld; radikalfeminism; könsmaktsordningen; TikTok; diskursanalys;

    Sammanfattning : Internetutvecklingen har skapat nya arenor för utövande av våld. Syftet med studien är att undersöka hur det digitala våldet mot minderåriga flickor kan gestalta sig på TikTok. Materialet består av kommentarsfält tillhörande minderåriga flickor. LÄS MER