Sökning: "digital gemenskap"

Visar resultat 11 - 15 av 108 uppsatser innehållade orden digital gemenskap.

  1. 11. Digital gemenskap med hjärtat i mitten : En fokusgruppsstudie om digitalisering, delaktighet och tillgänglighet för kvinnor med begränsande nack- eller ryggtillstånd

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Åsa Carbeskär; [2023]
    Nyckelord :digital participation; digital accessibility; digital inclusion; digital divide; empowerment; digital delaktighet; digital tillgänglighet; digital inklusion; digitalt klyfta; egenmakt;

    Sammanfattning : Introduktion: Digitaliseringens påverkan på samhället och individen är omfattande – samt genomsyrar samtliga dimensioner av folkhälsans bestämningsfaktorer. Därtill tillskrivs digital inkludering som en betydande social bestämningsfaktor för människors hälsa. LÄS MER

  2. 12. Internetanvändning – en digital möjlighet för att minska ensamhet och social isolering bland äldre : En strukturerad litteraturstudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Duha Ahmed; [2023]
    Nyckelord :digital communication; elderly; internet; loneliness; social isolation; digital kommunikation; ensamhet; internet; social isolering; äldre;

    Sammanfattning : Introduktion: Ensamhet liksom social isolering bland äldre är ett folkhälsoproblem som återfinns i stora delar av världen. Antalet äldre personer förväntas öka exponentiellt inom de närmsta årtiondena. Därmed förväntas även prevalensen av ensamhetsdrabbade äldre att öka. LÄS MER

  3. 13. People, Workplaces and Technology : A study of the practice of user experience in workplaces among tech companies in San Francisco Bay Area, California, USA.

    Master-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella system

    Författare :Rebecca Redtzer; [2023]
    Nyckelord : User Experience ; UX ; Human Factors ; Workplace Environment ; Workplace Balance ; Physical ; Virtual ; Remote ; Hybrid ; Workplace ; Workplace Management ; Facility Management ; Technology ; Digitalization ; Innovation ; Användarupplevelse ; UX ; mänskliga faktorer ; arbetsmiljö ; fysisk ; virtuell ; distans ; hybrid ; arbetsplats ; workplace management ; facility management ; teknologi ; digitalisering ; innovation ;

    Sammanfattning : This thesis focuses on the user experience in facilities and primary workplaces. In short, the purpose was to investigate what user experience is if applied in workplaces and also how to work with user experience in workplaces. LÄS MER

  4. 14. En digital gemenskap, utan inre gränser? - En rättsdogmatisk studie om Digital Services Act och möjliga effekter på den svenska marknadsföringslagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Emilia Andurén; [2023]
    Nyckelord :Handelsrätt; Law and political science; Business and economics; EU-rätt; Inre digital marknad; Digital Services Act; Marknadsföringslagen MFL .; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Sverige är ett av Europiska Unionens mest digitaliserade länder och det finns mycket att vinna på en fortsatt anpassning till de nya förutsättningar som digitaliseringen skapar. Tjugo år efter antagandet av det befintliga rättsliga ramverket som idag är tillämpligt på området, har EU-kommissionen, som ett led av nya och innovativa affärsmodeller presenterat ett förslag till förordning som nu har antagits (Digital Services Act). LÄS MER

  5. 15. Unga vuxnas syn på offentligt finansierade sociala medier : Potentiella syften, funktioner och skillnader jämfört med kommersiella plattformar

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Elin Lundqvist; Erik Nordmark; [2023]
    Nyckelord :sociala medier; public service; framtidsstudier; participatory futures; kontrafaktiska scenarier;

    Sammanfattning : As many of the issues associated with large commercial social media platforms can be attributed to their business models, it is important to explore platforms with alternative business models. Therefore, this study explores how young adults, aged 18-30, envision a Swedish publicly funded social media platform in terms of its purpose and functionality, the difference compared to commercial platforms, and how young adults view its potential implementation in Sweden in 2023. LÄS MER