Sökning: "digital lärmiljö"

Visar resultat 21 - 25 av 56 uppsatser innehållade orden digital lärmiljö.

  1. 21. Rätten till ett fungerande kommunikationssätt : Hur lärare i grundsärskolan och på individuella programmet på gymnasiesärskolan arbetar för att utveckla elevers kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Charlotte Ivarsson; Carina Bergman Kelldén; [2021]
    Nyckelord :Communication; learning environment; ACC; evaluation material; sociocultural perspective.; Kommunikation; lärmiljöer; AKK; kartläggningsmaterial; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i grundsärskolan och på individuella programmet på gymnasiesärskolan talar om hur de arbetar för att utveckla elevers kommunikation och vilka arbetssätt de beskriver att de använder i den dagliga undervisningen. Studien syftar vidare till att undersöka vilka strategier lärarna beskriver att de använder för att utveckla elevers kommunikation samt hur en god fysisk, pedagogisk och social lärmiljö kan underlätta för elevernas kommunikation. LÄS MER

  2. 22. Jag har det bättre nu : Hur några elever från gymnasiesärskolans nationella program upplevt bytet av skolform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Eva Karin Themar; [2021]
    Nyckelord :grundsärskola gymnasiesärskola; skolformsbyte; inkludering; delaktighet; namnbyte;

    Sammanfattning : Alla barn och unga i Sverige har rätt till utbildning och för personer med intellektuell funktionsnedsättning finns möjligheten att följa grundsär- och gymnasiesärskolans läroplan istället för grund- och gymnasieskolans (SFS 2010:800). Denna studie utgår från ett elevperspektiv. LÄS MER

  3. 23. Kollaborativa undervisningsprocesser genom 1:1 - en intervjustudie med lärare i skolår 1–6 om elevers samarbete i digitala arenor

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Wenche Mörck Riekki; [2021]
    Nyckelord :collaborative learning; collaborative skills; 1:1 classroom; student interaction; learning environments; kollaborativt lärande; kollaborativa förmågor; 1:1 i klassrummet; elevinteraktion; lärmiljö;

    Sammanfattning : Both digital competence and collaborative skills are important for citizens who need to navigate in future societies. This paper is based on an interview study with ten teachers and the aim is to survey how teachers design their teaching to promote collaborative learning methods by using 1:1. LÄS MER

  4. 24. Tillgång till hela det där smörgåsbordet : Elevdatorer i undervisningen och elever i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Desirée Granström Lind; Linnéa Sjöstedt; [2021]
    Nyckelord :1:1; digital kompetens; digital lärmiljö; exekutiva funktioner; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Digitalisering av svensk skola är ett aktuellt ämne inom forskning och något som påverkar lärare och elevers vardag i skolan, främst i form av införandet av 1:1. Forskning visar att elever i högstadieålder befinner sig i en kritisk utvecklingsfas av de exekutiva funktionerna. LÄS MER

  5. 25. Tillgängliga lärmiljöer : En tvärsnittsstudie om synnedsatta elevers lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Ingela Broström; Petter Brandlöv; [2021]
    Nyckelord :Tillgängliga lärmiljöer; social miljö; pedagogisk miljö; fysisk miljö; skolans kvalitetsarbete; skolans kompetensarbete; skolans planeringsarbete; synnedsatta elever; elever med nedsatt synfunktion;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om synnedsatta elevers lärmiljö i förhållande till skolans kvalitetsarbete. I studien studeras sambandet mellan skolans kvalitetsarbete och synnedsatta elevers lärmiljö. LÄS MER