Sökning: "digital lärmiljö"

Visar resultat 16 - 20 av 56 uppsatser innehållade orden digital lärmiljö.

  1. 16. Lärares perspektiv på användning ochfunktion av digitala verktyg med dynamisk representation i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Diana Lind; Henrik Svensson; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg med dynamisk representation; GeoGebra; Desmos; representationsformer; konvertering; behandling; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Med vår kvalitativa studie ville vi undersöka lärares perspektiv kring användning ochfunktion av digitala verktyg med dynamisk representation i matematikundervisningen.Undersökningens fokus låg på matematiklärare för årskurs 7–9 som använde digitala verktyg imatematikundervisningen. LÄS MER

  2. 17. Det komplexa närvarofrämjande arbetet : Ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Isa Persson; Elin Bäcklund; [2022]
    Nyckelord :elevhälsoarbete; elevhälsoteam; frånvaro; främja; förebygga; lärmiljö; närvaro; närvarofrämjande; samverkan; specialpedagog; systematiskt arbete; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka specialpedagogers uppfattningar gällande närvarofrämjande arbete på några högstadieskolor samt vilka framgångsfaktorer och utmaningar de upplevde. Undersökningen intog en kvalitativ ansats där metoden var digital enkät och intervju. LÄS MER

  3. 18. Förutsättningar lärare har givits för att undervisa i grundskolans digitala lärmiljö

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sofia Gustafsson; [2021-02-02]
    Nyckelord :Digital lärmiljö; fortbildning; professionell digital kompetens; professionsteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till ökad kunskap om vilka förutsättningar grundskollärare på skolor som satsar på digitala resurser anser sig ha givits för att kunna undervisa i skolans digitala lärmiljö. För att besvara studiens syfte har jag formulerat följande frågeställningar: Hur ser infrastrukturen ut kring skolans digitala lärmiljö? Hur bedrivs fortbildning kring den digitala lärmiljön på skolorna? Vilka förutsättningar anser sig lärarna sakna för att undervisa i den digitala lärmiljön? För att undersöka studiens syfte genomfördes en digital enkätundersökning online, där grundskollärare på skolor som satsar på digitala resurser deltog. LÄS MER

  4. 19. Vad Innebär Det Att Skriva I Skolan? : Diktera – en digital möjlighet i en lärmiljö för alla

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna-Karin Toresson; [2021]
    Nyckelord :dictation; school; speech recognition; text recognition; diktering; röstigenkänning; tal-till- text;

    Sammanfattning : This is a study of quantitative and qualitative methods that aims to gain increased knowledge about primary school students and what it means to write. The study examines if dictation provides a digital opportunity in a learning environment for everyone. The study is a case study. LÄS MER

  5. 20. När orden inte räcker till : En studie om ordförrådsutvecklande undervisning för elever med språkstörning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kristina Leo; Catrine Svensson; [2021]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder; language-accessible learning environments; lexical networks; linguistic vulnerability; sociocultural theory; vocabulary teaching; Lexikala nätverk; ordförrådsutvecklande undervisning; sociokulturell teori; språklig sårbarhet; språkligt tillgänglig lärmiljö; språkstörning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om ordförrådsutveckling och dess främjande avseende elever med språkstörning, utifrån några lärares, speciallärares och skollogopeders beskrivningar. Elever med språkstörning utvecklar inte sina språkliga förmågor i samma takt som jämnåriga och utveckling av ordförrådet är ett vanligt svårighetsområde hos dessa elever. LÄS MER