Sökning: "digital teknik skola"
Visar resultat 16 - 20 av 39 uppsatser innehållade orden digital teknik skola.
16. Varför skolans digitalisering misslyckas : En kritisk diskursanalys av grundläggande antaganden om teknik
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatikSammanfattning : Digitalization has proven to be a successful way for organizations to develop and improve both infrastructure and effectivity. In 2019 a national IT-policy for the Swedish education system was presented with the goal of leveraging digital technology to improve both the quality of education and organizational effectivity. LÄS MER
17. Kartläggning och IKT som didaktiska verktyg i litteracitetsundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Implementerandet av nyanlända elevers kartläggningsresultat och digitala verktyg i undervisningen är aktuella ämnen i dagens skola. Syftet med den här kunskapsöversikten har därför varit att undersöka om det finns vetenskapligt stöd för att undervisning grundad på kartläggningsresultat, i kombination med användning av digitala hjälpmedel, kan främja nyanlända elevers litteracitet. LÄS MER
18. ”Jag vet de är gamla, de fungerar långsamt men det är bättre än ingenting” : Fenomenografisk studie om digital teknik i svenska för invandrare nivå D
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Forskning inom den kommunala vuxenutbildningen i svenska för invandrare (SFI) är småskalig. På de senaste åren har behovet av SFI-undervisning och kompetenta lärare ökat. Utbildningen ska förbereda eleverna att delta i samhället och en av de viktigaste kompetenserna är den digitala kompetensen. LÄS MER
19. Digital teknik som ett didaktiskt verktyg i undervisningen : En intervjustudie om grundskolelärares elevundervisning i en digitaliserad skola
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Uppsatsen behandlar digitaliseringen i skolan och dess påverkan i elevundervisningen till följd av nya digitala arbetsmetoder. Digitaliseringen möjliggör en större informationsspridning och kunskapsdelning vilket skapar föränderliga relationer mellan kunskap, lärande och medborgarskap. LÄS MER
20. Klassläraren och den nyanlända eleven : En studie om hur klasslärare arbetar med nyanlända elever som direktplacerats i ordinarie klass
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : I dagens skola direktplaceras nyanlända elever i yngre åldrar oftast i ordinarie klass. Många klasslärare ställs därmed inför uppgiften att undervisa elever som inte har grundläggande kunskaper i svenska. LÄS MER