Sökning: "digital teknik skola"

Visar resultat 16 - 20 av 39 uppsatser innehållade orden digital teknik skola.

  1. 16. Varför skolans digitalisering misslyckas : En kritisk diskursanalys av grundläggande antaganden om teknik

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Johannes Danielsson; Erik Gawelin; [2019]
    Nyckelord :Digitalization; critical discourse analysis; organizational change; technocentric thinking; discourse; Skola; Digitalisering; Kritisk diskursanalys; Teknologiskt Imperativ; Teknocentriskt perpsektiv;

    Sammanfattning : Digitalization has proven to be a successful way for organizations to develop and improve both infrastructure and effectivity. In 2019 a national IT-policy for the Swedish education system was presented with the goal of leveraging digital technology to improve both the quality of education and organizational effectivity. LÄS MER

  2. 17. Kartläggning och IKT som didaktiska verktyg i litteracitetsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amy Alphonce; Emma Johansson; [2019]
    Nyckelord :Digitala verktyg; kartläggning; litteracitet; nyanlända elever;

    Sammanfattning : Implementerandet av nyanlända elevers kartläggningsresultat och digitala verktyg i undervisningen är aktuella ämnen i dagens skola. Syftet med den här kunskapsöversikten har därför varit att undersöka om det finns vetenskapligt stöd för att undervisning grundad på kartläggningsresultat, i kombination med användning av digitala hjälpmedel, kan främja nyanlända elevers litteracitet. LÄS MER

  3. 18. ”Jag vet de är gamla, de fungerar långsamt men det är bättre än ingenting” : Fenomenografisk studie om digital teknik i svenska för invandrare nivå D

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Masus; [2019]
    Nyckelord :digital teknik; digital kompetens; den digitala klyftan; design för lärande; fenomenografi; tematisk analys; svenska för invandrare; SFI; kurs D;

    Sammanfattning : Forskning inom den kommunala vuxenutbildningen i svenska för invandrare (SFI) är småskalig. På de senaste åren har behovet av SFI-undervisning och kompetenta lärare ökat. Utbildningen ska förbereda eleverna att delta i samhället och en av de viktigaste kompetenserna är den digitala kompetensen. LÄS MER

  4. 19. Digital teknik som ett didaktiskt verktyg i undervisningen : En intervjustudie om grundskolelärares elevundervisning i en digitaliserad skola

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Lundgren; [2019]
    Nyckelord :digitalisering; skola; undervisning; digital kompetens;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar digitaliseringen i skolan och dess påverkan i elevundervisningen till följd av nya digitala arbetsmetoder. Digitaliseringen möjliggör en större informationsspridning och kunskapsdelning vilket skapar föränderliga relationer mellan kunskap, lärande och medborgarskap. LÄS MER

  5. 20. Klassläraren och den nyanlända eleven : En studie om hur klasslärare arbetar med nyanlända elever som direktplacerats i ordinarie klass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Erica Olsson; [2018]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; lågstadiet; arbetsmetoder; stöd; kognitivt utmanande uppgifter;

    Sammanfattning : I dagens skola direktplaceras nyanlända elever i yngre åldrar oftast i ordinarie klass. Många klasslärare ställs därmed inför uppgiften att undervisa elever som inte har grundläggande kunskaper i svenska. LÄS MER