Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. IKT I UNDERVISNINGEN - får lärarstudenter den beredskap som krävs?

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Yildiz Bahar; [2017-10-03]
    Nyckelord :lärarutbildning; lärarstudenter; teknologi; digital kompetens; TPACK; IKT; teacher education; student teachers; technology; digital competence;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärarstudenter förbereds för att använda sig av IKT under sin VFU. Dessutom syftar den till att ta reda på var de skaffar den digitala kompetens som krävs om de inte får den under sin lärarutbildning. LÄS MER

  2. 17. Integrering av digitala verktyg i undervisningen : En undersökning om matematiklärares upplevda kunskapsnivå av TPACK

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Rubén García Pascual; [2017]
    Nyckelord :TPACK; Technological Pedagogical Content Knowledge; teachers´knowledge; mathematics; TPACK; Lärares kunskap; matematik; matematikundervisning; digitala verktyg; Stockholm; teknologi; gymnasiet;

    Sammanfattning : Digitalisering av skolan har pågått under en lång tid men integreringen av digitala verktyg i matematikundervisning har inte visat sig följa den önskade pedagogisk utvecklingen för att lärande skulle främjas. Nyligen genomförda studier har funnit att en avgörande faktor för effektiv integrering av teknologin i undervisning är lärarna kunskap kring digitala verktyg. LÄS MER

  3. 18. IKT:s roll i litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ulf Mattsson; Lizette Alexandersson; [2012]
    Nyckelord :digital teknologi i undervisning; elevcentrerat lärande; IKT; litteraturundervisning; möjligheter; svensklärare; svenskämnet; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande arbete är att undersöka hur några svensklärare i grundskolans senare år ser på användandet av IKT i svenskämnets litteraturundervisning. Vi har tagit reda på vilka möjligheter respektive utmaningar som de ser med att använda IKT i litteraturundervisningen. LÄS MER

  4. 19. IKT:s roll i litteraturundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ulf Mattson; Lizette Alexandersson; [2012]
    Nyckelord :digital teknologi i undervisning; elevcentrerat lärande; IKT; litteraturundervisning; möjligheter; svensklärare; svenskämnet; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande arbete är att undersöka hur några svensklärare i grundskolans senare år ser på användandet av IKT i svenskämnets litteraturundervisning. Vi har tagit reda på vilka möjligheter respektive utmaningar som de ser med att använda IKT i litteraturundervisningen. LÄS MER

  5. 20. Undervisning i teckning i gymnasieskolan : med eller utan digital verktyg

    M1-uppsats, Institutionen för estetiska ämnen

    Författare :Lars Strömbro; Daniel Yvede; [2009]
    Nyckelord :estetisk; kunskapssyn; mjukvara; skissteknik; bildredigering; bildhantering;

    Sammanfattning : Teckning är ett arbetsområde som har hängt med från den allra tidigaste bildundervisningen, där den ännu utgör en grundbult i en alltmer svårdefinierad sammansättning. På förtjänstfulla sätt kan man idag kombinera enkla material med modern teknologi, t ex för att skapa uttryck, lösa uppgifter eller underlätta estetisk kommunikation. LÄS MER