Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Allt du gör med fler av dina sinnen gör ju att dukommer ihåg bättre” : En kvalitativ intervjustudie gällande svensklärareserfarenheter av skrivutvecklande arbete gällande digitalaverktyg i kombination med estetiska lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Kim Eriksson Skovby; [2021]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; digitala verktyg; skrivutveckling; grundskola; årskurs 1–3; pragmatism;

    Sammanfattning : Hösten 2017 fastslog regeringen att svenskt skolväsende skulle bli ledande i att använda sig avdigitaliseringens möjligheter. Strategin kom att kallas den nationella digitaliseringsstrategin.Till grund för detta reviderades styrdokumentet Lgr 11 rörande digitala verktyg. LÄS MER

  2. 2. Programming in Comprehensive School : a Follow Up of the Government's Implementation of the Digitalization Strategy

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)

    Författare :Landin Gustav; [2021]
    Nyckelord :software architecture; educational software; educational tools; digitalization; text-based programming;

    Sammanfattning : The Swedish government decided in 2017 that Sweden should be the best country in theworld to use the benefits of digitalization, and concluded that education plays a hugerole in reaching their vision. From autumn semester 2022 text-based programming willbe a mandatory part (in mathematics, grade 7-9) in Sweden. LÄS MER

  3. 3. Digitaliseringsstrategin: kunskapsfrämjande incitament eller trojansk häst? : En ideologikritisk analys av den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Josefine Svensson; [2021]
    Nyckelord :Digitalisation strategy; Swedish educations system; Ideology critique; Late modernity; Disembedding mechanisms; Critical theory; Giddens; Bourdieu;

    Sammanfattning : As the notion of digitalisation make its way further into our lives and society, the educational system must modernise – digitalise – in order to stay relevant. But where is the digitalised school heading? Drawing on governmental policy documents associated with Sweden’s national digitalisation strategy, the study aims to emphasise the political dimension of the strategy in order to analyse more fundamental questions regarding the idea and ideological function of the Swedish educational system in the late modern age. LÄS MER

  4. 4. Digitaliseringen av den svenska skolan : En implementeringsstudie om lärarnas förståelse, kunskap och vilja att implementera den nationella digitaliseringsstrategin 2017

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Raghad Albarazi; Besijana Ismajli; [2021]
    Nyckelord :implementation; digitization; teachers; students; school; the National Agency for Education; local bureaucrats.;

    Sammanfattning : This study focuses on teachers' implementation work based on the national digitization strategy 2017 in Swedish primary schools. The purpose of the study was to study teachers' limitations and possibilities in the implementation of the digital tools. The study is based on interview responses from five primary school teachers. LÄS MER

  5. 5. Digital kompetens i den reviderade läroplanen 2017 : En utmaning för lärare i skolans arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Fe Lundberg; [2021]
    Nyckelord :digitaliseringsstrategin; digitala verktyg; programmering och TPACK;

    Sammanfattning : Den nationella IT-strategin har uppmanat lärare att utveckla sin adekvata digitala kompetens. Syftet med denna uppsats är därför att undersöka vad lärare tänker om sitt arbete med att genomföra den reviderade läroplanen med avseende på att uppnå en adekvat digital kompetens och att kunna använda lämpliga digitala verktyg. LÄS MER