Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. Att undervisa nyanlända elever : Lärares perspektiv på direktintegrering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Mimmie Lundin Norberg; Sofie Lundin; [2018]
    Nyckelord :Lärarperspektiv; flerspråkighet; interaktion; samverkan; kartläggning;

    Sammanfattning : Lärare får ta emot och undervisa nyanlända elever i dagens mångkulturella samhälle och det är deras ansvar att skapa goda förutsättningar för elevens utveckling. Problematiken i arbetssituationen är dock att många lärare upplever en bristande kompetens i att undervisa nyanlända elever. LÄS MER

  2. 12. "När man inser att man ska lära någon ett språk från grunden, alltså var börjar man?"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Erika Segerlund; Elin Östman; [2018]
    Nyckelord :direktintegrering; didaktiska verktyg; svenska som andraspråk; klassrumsundervisning;

    Sammanfattning : Studien riktar sig till undervisning i årskurserna 1-3. Syftet med studien är att få mer kunskap om lärares didaktiska verktyg som används för att undervisa direktintegrerade nyanlända elever i det ordinarie undervisningen. LÄS MER

  3. 13. Teori i praktik : Vilka lärandeteorier utgår lärare från i språkutvecklande arbete med nyanlända elever i årskurserna 1–3?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Ingela Molin; Anna Berta; [2018]
    Nyckelord :lärandeteorier; språkutvecklande arbete; nyanlända; årskurs 1–3; andraspråk; modersmål; studiehandledning; förberedelseklass; direktintegrering; kollegialt lärande;

    Sammanfattning : Denna undersökning söker svar på hur sju lärare i årskurserna 1–3 använder lärandeteorier i språkutvecklande arbete med nyanlända elever. Nyutexaminerade lärare behöver verktyg att använda i språkutvecklande arbete med nyanlända, eftersom ämnet svenska som andraspråk ofta saknas i lärarutbildningarna. LÄS MER

  4. 14. Nyanlända elever, lärande och inkludering : En studie om undervisningens utformning i grundskolan ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Jakobsson; [2018]
    Nyckelord :Teaching strategies; direct integration; preparation class; additional adjustments; scaffolding; translanguaging; Undervisningsstrategier; direktintegrering; förberedelseklass; extra anpassningar; stöttning; translanguaging;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att beskriva hur undervisning i grundskolan utformas för nyanlända elever samt hur utformningen av undervisningen inverkar på elevernas lärande och inkludering. Frågorna som belystes var; Hur motiverar olika skolor sin utformning av undervisning för nyanlända elever? Hur utformar de olika skolorna stöttning och extra anpassningar, så att nyanlända elevers lärande underlättas? Hur beskrivs synen på inkluderande undervisning och hur omsätts den i verksamheten på olika skolor? Studien genomfördes med kvalitativ fenomenografisk metod. LÄS MER

  5. 15. Förlåt att jag kom för sent! - en studie om nyanlända elevers utbildning i Malmö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Anna Thorell; [2017]
    Nyckelord :nyanlända elever; svenskundervisning; förberedelseklass; Malmö;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet syftar till att undersöka hur förutsättningarna för undervisningen av nyanlända elever tar sig uttryck i Malmö samt att ta reda på vilka möjligheter det finns för fortbildning för de lärare som undervisar den här elevgruppen. Frågeställningen har koncentrerats till tre frågor med huvudsakligt fokus på den svenskundervisning de nyanlända eleverna möter, hur mottagandet av denna elevgrupp ser ut samt vilka fortbildningsmöjligheter som står de verksamma lärarna till buds. LÄS MER