Sökning: "diskursbegrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet diskursbegrepp.

  1. 1. Hur har diskursen kring biståndsbestämmelsen förändrats över tid? En diskursanalys av socialtjänstlagens biståndsbestämmelse och handläggningen av den

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Josefine Algotsson; [2023-08-30]
    Nyckelord :Socialtjänstlagen; Myndighetsutövning; Biståndsbestämmelsen; Policyanalys;

    Sammanfattning : Syfte: Min studie har en utgångspunkt i en problemformulering kring den samhällsförändring och inkrementella kunskapsökning inom socialt arbete som skett sedan socialtjänstlagen infördes 1982. Då en ny socialtjänstlag är förestående så är syftet med min studie att synliggöra underliggande föreställningar i diskursen eller diskurserna kring myndighetsutövning, biståndsbestämmelsen och handläggningen av den. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemmet som en tvångstidsverksamhet? En kvalitativ studie om barns berättelser om fritid.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Helene Fransson; Elina Berger; [2022-03-17]
    Nyckelord :Fritidshemmet; fritid; styrning; tidrum; diskurs;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att studera hur barn dels talar om fritid och dels talar om fritidshemmet som plats och tidrum. En central tankegång i denna uppsats är att diskursen skapar möjliga eller omöjliga handlingar, omslutna av styrning och maktförhållanden. LÄS MER

  3. 3. Genus och jämställdhet, en svår fråga? : En kvalitativ studie om pedagogers resonemang om genus och jämställdhet iförskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Louise Frank; Nadja Amini; [2022]
    Nyckelord :Förskola; genus; jämställdhet; makt; normer; pedagog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers resonemang om begreppen genus och jämställdhet, samt hur pedagoger upplever arbetet med genus och jämställdhet. Inspirationen väcktes ur våra tidigare erfarenheter om hur normer och könsstereotyper fortlöper, där en granskningsrapport av Skolinspektionen visade att jämställdhetsarbetet brister i förskolan. LÄS MER

  4. 4. ”På ett vis är det naturligt, men ändå lite känsligt” - En intervjustudie av förskollärares förhållningssätt till barns sexualitet och intima kroppsdelar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Jinnevik; Elin Larsson; [2020]
    Nyckelord :barns sexualitet; barns intima kroppsdelar; diskursbegrepp; Freuds psykoanalytiska teori; förskolebarn; förskollärares bemötande; maktbegrepp; naturligt; onaturligt;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i samhällets problematik av ökande sexualbrott, och barns sexualitet som tabubelagt ämne, har vi formulerat studiens syfte. Vi syftar på att om barns sexualitet lyfts tidigt på ett positivt sätt utvecklar barn en sund syn på sexualitet i framtiden. LÄS MER

  5. 5. Multimodala inslag möter traditioner i svenskämnets läromedel för gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Hanna Roslund; [2018]
    Nyckelord :Digitalisering; gymnasieskolan; läromedel; läromedelsanalys; multimodal; studieförberedande program; svenskämnet; vidgat textbegrepp; yrkesprogram;

    Sammanfattning : I denna undersökning har samtliga läromedel utgivna under perioden 2011 – 2017 för kursen Svenska 1 granskats. Studiens syfte har dels varit att kartlägga och granska hur multimodala inslag förekommer, behandlas och speglas mot traditioner i åtta utvalda tryckta läromedel för kursen Svenska 1, dels att jämföra om resultatet skiljer sig mellan läromedel som riktas till studieförberedande program respektive yrkesprogram. LÄS MER