Sökning: "djur betydelse för barns utveckling"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden djur betydelse för barns utveckling.

  1. 1. Förskolegårdens utformning och dess betydelse för barns lek och lärande

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Amanda Backman; Ann-Sofie Johansson; [2016]
    Nyckelord :förskolegård; utformning; lek; lärande; lekmiljö; förskola; vegetation;

    Sammanfattning : Syftet med detta kandidatexamensarbete är att uppmärksamma och skapa en bättre förståelse för hur förskolegårdars utformning påverkar barns möjlighet till lek och lärande. Största delen av uppsatsen utgörs av en litteraturstudie där vi studerat hur en pedagogisk utemiljö kan se ut och vilken betydelse utformningen och vegetationen på förskolegården har för lek och lärande. LÄS MER

  2. 2. Jag är jag, men vem är det? : En intervjustudie om rollekens betydelse för barns identitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Kim Eriksson-Lilja; [2011]
    Nyckelord :rollek; identitet; självuppfattning; social utveckling;

    Sammanfattning : BakgrundUtifrån den forskning som finns belyser flera lekforskare att leken kan vara betydelsefull för barnens utveckling, sociala kompetens och identitet. Forskningen visar också att rolleken ger barnen möjlighet att testa på olika roller och detta främjar barnens identitetsutveckling då de så småningom hittar sig själva med hjälp av den här leken. LÄS MER

  3. 3. Satsa på leken! : en studie om skolgårdens betydelse för barns lek och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Åsa Andersson; [2010]
    Nyckelord :Lek; Barn; Skolgårdar; Skolgårdens betydelse; Barns lek och utveckling; Skolgårdsutveckling; Skolgårdsgestaltning ; Hosjöskolan; Falun;

    Sammanfattning : The intention of this final thesis is to examine how to create a schoolyard that inspires children at the age of 6 – 12 years to play and give them possibility to develop. To get a lot of knowledge in this subject, I have combined studies of literature with practical studies at Hosjöskolan in Falun. LÄS MER

  4. 4. Allas lika värde? En belysning av diskrepansen mellan samhällets intentioner och barnens verklighet

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Tina Helgesson; [2008]
    Nyckelord :kamratrelationer; vänskap; sociala; hierarkier; social; rangordning; utanförskap; ensam; ovanlig; populär; avvisad; ignorerad; gemenskap; personlighet; personlighetsutveckling; behavior; genetics; sociala; djur; arv miljö; jämföra; begränsade; resurser;

    Sammanfattning : Det finns många olika sorters barn. De är olika på grund av sina medfödda dispositioner, men framförallt på grund av vilka dispositioner deras olika uppväxtmiljöer ger dem möjlighet att utveckla. Det finns även gemensamma faktorer som gäller alla människor att ta i beaktande. LÄS MER