Sökning: "drama i skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 114 uppsatser innehållade orden drama i skolan.

  1. 11. Pedagogiskt drama som metod i svenskundervisningen : Lärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Carolina Steen; Mikaela Wegmüller; [2022]
    Nyckelord :Pedagogiskt drama; drama som verktyg; dramapedagogik; drama; svenskundervisning; grundskollärare;

    Sammanfattning : I läroplanen för grundskolan kan utläsas att elever ska få möta och använda drama i undervisningen samt att drama ska vara ett inslag i skolans verksamhet (Skolverket, 2019, ss. 9, 262). LÄS MER

  2. 12. ”Sitter det i kroppen, så sitter det i huvudet” : En kvalitativ studie om hur fem lärare beskriver att de arbetar med rörelseintegrerad engelskundervisning i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Fredriksson Elin; [2022]
    Nyckelord :embodied learning; embodied cognition; the English subject; movement-based methods; grades 4-6; förkroppsligat lärande; förkroppsligad kognition; engelskämnet; rörelseintegrerade arbetssätt; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Skolan ska eftersträva att alla elever erfar daglig fysisk aktivitet under hela skoldagen, vilket ställer krav på samtliga lärare inom skolans verksamhet. Syftet med studien är därför att bidra med kunskap om vilka olika arbetssätt och uppfattningar lärare har om rörelseintegrerad undervisning i engelskämnet, samt vilka resultat de uppfattar sig uppnå med metoden. LÄS MER

  3. 13. ”Det är inget jävla flum och hoppa runt som många tror” : En kvalitativ intervjustudie om hur forumspel används som en pedagogisk metod i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Hagman; [2022]
    Nyckelord :Dramametoder; forumspel; grundskola; värdegrund.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån en induktiv ansats undersöka hur pedagoger använder forumspel som en pedagogisk metod i skolan samt vilka möjligheter och begränsningar metoden har. Studien har tagit utgångspunkt i tidigare forskning om drama och forumspel som en pedagogisk metod samt i skolans värdegrundsarbete, där forumspelsmetoden främst har använts. LÄS MER

  4. 14. Period Drama : Punctuation restoration in Swedish through fine- tuned KB-BERT

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :John Sinderwing; [2021]
    Nyckelord :NLP; Transformer; punctuation restoration; BERT; KB-BERT; machine learning; neural network; NLP; Transformer; återinföring av skiljetecken; BERT; KB-BERT; maskininlärning; neurala nätverk;

    Sammanfattning : Presented here is a method for automatic punctuation restoration in Swedish using a BERT model. The method is based on KB-BERT, a publicly available, neural network language model pre-trained on a Swedish corpus by National Library of Sweden. This model has then been fine-tuned for this specific task using a corpus of government texts. LÄS MER

  5. 15. ”Can we dramatize it? Please!” : Drama som motivation i skönlitterärt läsande i SVA

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Martina Lotun; [2021]
    Nyckelord :Swedish as a second language; SLA; drama as a motivational tool; drama; fiction; drama in reading of fiction; reading; svenska som andraspråk; motivation; drama som pedagogiskt verktyg; drama; skönlitteratur; skönlitterärt läsande;

    Sammanfattning : Motivation spelar en betydande roll för hur inläraren lyckas tillägna sig ett andraspråk, då processen är tidskrävande och fordrar elevens fortsatta engagemang (Gass & Selinker, 2008, s. 426). I ämnet svenska som andraspråk ska, enligt Skolverket, läsning och analys av skönlitteratur ingå (Skolverket, 2011, s. 2). LÄS MER