Sökning: "dyslexi och stöd"

Visar resultat 21 - 25 av 173 uppsatser innehållade orden dyslexi och stöd.

  1. 21. Den dolda klassindelningen : En studie av svensk skollagstiftning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Bundzik; [2021]
    Nyckelord :utbildning; juridik; skollag; mänskliga rättigheter; likvärdig; diskriminering; betyg; funktionsnedsättning; undantagsbestämmelse; särskilt stöd; specialpedagog;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien belyser ämnen som rättsordning, rättssäkerhet, likvärdighet och måluppfyllelse samt det kompensatoriska uppdraget och skolans kunskapssyn. Intentionen har varit att öka förståelsen för den konflikt som finns i skolans lagstiftning och dess andra styrdokument gentemot diskrimineringslagen och FN:s internationella konventioner om mänskliga rättigheter. LÄS MER

  2. 22. Hur förskollärare stödjer barn med inlärningssvårigheter : Med utgångspunkt från språk och matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Adolfsson Emma; [2021]
    Nyckelord :Preschool children; Support; Difficulties; Mathematics; Language; Förskolebarn; stöd; svårigheter; matematik; språk;

    Sammanfattning : Syftet för detta arbete har varit att se hur personal inom förskolor kan stödja barn som har svårigheter inom matematik och språk. Men också om det går att tydligt se och om man kan diagnotisera svårigheterna. LÄS MER

  3. 23. Digitala skrivverktyg i undervisningen : En litteraturstudie om lärplattan som pedagogiskt verktyg för elever med dyslexi eller ADHD i svenskundervisningen i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Melissa Berntzen; Moa Appelkvist; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; lärplatta; Ipad; dyslexi; ADHD; särskilda behov;

    Sammanfattning : Studien berör området digitala verktyg i skolväsendet med särskilt fokus på skrivverktyget lärplatta och hur det kan användas i undervisningen för att stödja elever som är i behov av särskilt stöd med inriktning på elever med dyslexi eller ADHD. Detta är ett relevant område att studera eftersom vi lever i ett digitaliserat samhälle där elever i årskurs F-3 möter digitala verktyg i skolan och i hemmet, vilket vidare beskrivs i inledningen. LÄS MER

  4. 24. "Spindeln i nätet och nageln i ögat" : Speciallärares kartläggning och identifikation av nyanlända elever med troliga specifika språk-, skriv- och lässvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Christel Stenberg; Nina Fjeldly; [2021]
    Nyckelord :Mapping; Newly arrived; Special needs educators; Specific writing and reading difficulties; Language impairment.; Kartläggning; Nyanlända; Speciallärare; Specifika skriv- och lässvårigheter; Språkstörning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Examensarbetets syfte är att bidra med kunskaper om hur några speciallärare kartlägger och identifierar nyanlända elever i grund- och gymnasieskolan med troliga specifika språk-, skriv- och lässvårigheter, såsom språkstörning och dyslexi, till skillnad från mer vanliga andraspråkssvårigheter som uppstår i mötet med det nya språket. Vi vill lyfta några speciallärares uppfattningar och beskrivningar om kartläggning till ytan och öka förståelsen hos berörda aktörer inom och utanför skolan. LÄS MER

  5. 25. Dyslexi : Vägar för att nå kunskapskraven i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria From; Elvira Johansson; [2021]
    Nyckelord :Icke-konfessionell; läroplan; läroplansteori; formulering; transformering; realisering;

    Sammanfattning :  Syftet med studien är att undersöka hur lärare, speciallärare och specialpedagoger arbetar i ämnet svenska med elever som har diagnosen dyslexi. Den teorin som arbetet grundar sig på är The Simple View of Reading, The Simple View of Writing och specialpedagogiska perspektiv vilka förklarar svårigheterna med diagnosen dyslexi samt vad eleverna behöver hjälp med. LÄS MER