Sökning: "elementary teacher"

Visar resultat 21 - 25 av 342 uppsatser innehållade orden elementary teacher.

  1. 21. Att skapa ett problem som inte finns eller att arbeta förebyggande : En studie om hur lärare i årskurs 4-6 uppfattar och förhåller sig till normer om sexualitet, kön och genus.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Minna Wetterö; [2023]
    Nyckelord :norms; education; gender; sexuality; sex; normer; undervisning; genus; sexualitet; kön;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån ett sociokulturellt perspektiv, bidra med kunskap om hur lärare förhåller sig till normkritik i verksamheten. Det preciserades genom frågeställningen: Hur förhåller sig lärare i åk 4–6 till genusnormer, könsnormer och normer om sexualitet i skolan? Den kvalitativa data samlades in genom semistrukturerade intervjuer av åtta lärare med utbildning 4–6 i en mellanstor kommun i Sverige. LÄS MER

  2. 22. Att delta i ett utvecklingsarbete : Lärares professionsutveckling och känslan av motivation

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Lena Eriksson; [2023]
    Nyckelord :professional development; development work; elementary teachers; teacher-student relation-ships; motivation; professionell utveckling; utvecklingsarbete; grundskollärare; trygghet och studiero; motivation;

    Sammanfattning : The purpose of this case study was to identify what contributes to motivate elementary teachers to make progress in their profession through development work. A secondary purpose was to find out what aspects of motivation emerge when the theme of professional development were: teacher-student relationships and strategies for a peaceful education environment. LÄS MER

  3. 23. Läslust och läsmotivation : Hur svensklärare uppfattar och ser på sitt arbete med läslust och läsmotivation i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Malm; [2023]
    Nyckelord :Läslust och läsmotivation; läsförståelse; läsundervisning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how teachers perceive the concepts of reading pleasure and reading motivation, as well as how they view their work with reading pleasure and reading motivation in the classroom with their students. Through interviews with five active and qualified teachers, with different operating years in the same elementary school. LÄS MER

  4. 24. "Uttrycket: det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder funkar inte här" : En fallstudie om kulturellt inkluderande undervisning i friluftsliv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Joel Apelros; [2023]
    Nyckelord :Friluftsliv; Teaching; Culture; Inclusion; Social justice; Bourdieu; Friluftsliv; Undervisning; Kultur; Inkludering; Social justice; Bourdieu;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate the conditions for the school subject of physical education and health to be more culturally inclusive. This was done examining a case study focusing one teacher's practice of friluftsliv of cross-country ski race with a multicultural student group in elementary school. LÄS MER

  5. 25. Investigating teacher's use of assistive technology for teaching children with learning disabilities in Gothenburg

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Johan Njikem; [2022-11-28]
    Nyckelord :Pedagogical Competence; Gothenburg Municipality;

    Sammanfattning : Aim: The purpose of this study was to investigate teacher’s use of Assistive Technology (AT) to teach children with learning disabilities (LD) in elementary classrooms in the Gothenburg Municipality of Sweden. This thesis assessed classroom availability and use of 16 AT tools for teaching children with learning disabilities, teacher’s attitudes and teacher’s level of pedagogical competence in using AT to teach children with LD in the areas of reading, writing, mathematics and memory / organization disorders. LÄS MER