Sökning: "elev intervju matematik"

Visar resultat 16 - 20 av 30 uppsatser innehållade orden elev intervju matematik.

  1. 16. Dyskalkyli : Kännetecken, bemötandet, arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Yulia Makarenko; [2017]
    Nyckelord :Arbetssätt; bemötandet; dyskalkyli; specifika matematiska svårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fyra olika lärare resonerar kring begreppet dyskalkyli. Samt hur lärarna kännetecknar dyskalkyli, anpassar undervisningen samt bemöter elever på bästa sätt. Två olika metoder används för insamling av data: intervju samt observation. LÄS MER

  2. 17. Strukturerad matematikundervisning bland gymnasiesärskolans elever. : Kan det öka elevernas matematiska förmåga?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Annette Bergvall Olsson; [2016]
    Nyckelord :Funktionsnedsättning; funktionshinder; gymnasiesärskola; proficient teacher; taluppfattning; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning :  Syftet med detta arbete är att undersöka om de arbetsmetoder som anses vara framgångsrika vid inlärning av elevers taluppfattning hos elever inom den ordinarie grundskolan, även fungerar med elever som har bedömts ha en utvecklingsstörning och då placerats inom särskolan. I detta arbete undersöktes en elev. LÄS MER

  3. 18. Matematikläxor : Något för alla?

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Timmie Löfgren; [2016]
    Nyckelord :Matematikläxa; Repetition; Lågpresterande och högpresterande elever;

    Sammanfattning : Hemläxor är ett vanligt förekommande pedagogiskt verktyg i skolans värld. Det finns fleraanledningar till varför lärare väljer att arbeta med hemläxor som en förlängning av skolan. LÄS MER

  4. 19. Vilket stöd? En kvalitativ studie om speciallärares uppfattningar kring stödet i matematik och svenska

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ann Bjerke; Anette Olsson; [2014-03-27]
    Nyckelord :stöd; läs- och skrivsvårigheter; matematiksvårigheter; förebyggande arbete;

    Sammanfattning : Syfte: Studien hade som syfte att undersöka speciallärares uppfattningar om stödet till elever i behov av stöd i matematik och svenska. Följande frågeställningar belystes: • Vilken roll har speciallärare i arbetet med elever i behov av stöd i matematik och svenska? • Vilka faktorer uppfattar speciallärare hindrar eller möjliggör arbetet med stödet? • Vad uppfattar speciallärare att stöd i matematik och svenska är? • Hur utformas och organiseras stödet för elever i behov av stöd i matematik och svenska? Teori: Den teoretiska utgångspunkten i studien togs i det sociokulturella perspektivet och det kommunikativa relationsinriktade perspektivet där grunden är att lärande sker i samspel med andra och där kommunikation och delaktighet är viktiga komponenter för att lärande och utveckling ska äga rum. LÄS MER

  5. 20. Stödinsatser i matematik i årskurs 9 och gymnasiets årskurs 1 : En kvalitativ studie av SUM- elevers upplevelser av övergången mellan årskurs 9 och gymnasiets årskurs 1

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Daniel Nilsson; Christina Elm Jonsson; [2014]
    Nyckelord :matematik; stödinsatser; SUM – elever; elevperspektiv; framgångsfaktorer; övergång; relation mellan lärare och elev.;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur SUM – elever (elever i Särskilda Utbildningsbehov i Matematik), upplever övergången mellan grundskolans år 9 och gymnasieskolans första år. Syftet med studien är att identifiera de parametrar som SUM – elever uppfattar som framgångsfaktorer avseende organisation, pedagogik och motivation. LÄS MER