Sökning: "elever på det individuella programmet"

Visar resultat 1 - 5 av 75 uppsatser innehållade orden elever på det individuella programmet.

  1. 1. Rätten till ett fungerande kommunikationssätt : Hur lärare i grundsärskolan och på individuella programmet på gymnasiesärskolan arbetar för att utveckla elevers kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Charlotte Ivarsson; Carina Bergman Kelldén; [2021]
    Nyckelord :Communication; learning environment; ACC; evaluation material; sociocultural perspective.; Kommunikation; lärmiljöer; AKK; kartläggningsmaterial; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare i grundsärskolan och på individuella programmet på gymnasiesärskolan talar om hur de arbetar för att utveckla elevers kommunikation och vilka arbetssätt de beskriver att de använder i den dagliga undervisningen. Studien syftar vidare till att undersöka vilka strategier lärarna beskriver att de använder för att utveckla elevers kommunikation samt hur en god fysisk, pedagogisk och social lärmiljö kan underlätta för elevernas kommunikation. LÄS MER

  2. 2. "Programmering är kul och lärorikt!" : En kvailtativ forskningsstudie som elevers användning av problemlösningsstrategier i programmering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Sandra Bäckström; Hanna Robertsson; [2020]
    Nyckelord :block-programming; problem-solving; problem-solving strategies; programming; ScratchJr; blockprogrammering; problemlösning; problemlösningsstrategier; programmering; ScratchJr;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka huruvida elever använder problemlösningsstrategier under programmering i programmet ScratchJr. Forskningsfrågorna utgår ifrån hur eleverna använder sig av samt uttrycker sig om sina egna problemlösningsstrategier. LÄS MER

  3. 3. Det är som att de inte finns! : En studie om några lärares arbete på gymnasiesärskolans individuella program.

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Oscar Lindén; [2019]
    Nyckelord :Challenges; curriculum; education; individual program; severe disabilities; upper secondary school for students with intellectual disabilities; ”flera och omfattande funktionsnedsättningar”; gymnasiesärskola; individuella programmet; utbildning; utmaningar; ämnesområdesplaner;

    Sammanfattning : I studien undersöks hur några lärare på gymnasiesärskolans individuella program uppfattar och beskriver sin undervisning för elever med flera och omfattande funktionsnedsättningar i ämnesområdet natur och miljö. Anledningen till att jag intresserar mig för detta är det dilemma som ofta uppstår på min arbetsplats då ämnesområdesplanerna och kunskapskraven kommer på tal. LÄS MER

  4. 4. "Alla skulle kunna sjunga. Det är verkligen teknik" : En studie av sångelevers uppfattningar om och förväntningar på sånglektioner

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Niclas Billner; [2019]
    Nyckelord :Sånglektioner; Sångelevers förväntningar; Fenomenologisk analys; Feedback; Mästare-lärling;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en glimt av upplevelserna och förväntningarna hos förstaårselever på gymnasiet som studerar musik. Syftet med studien är att bidra till en tydligare uppfattning kring hur sångelever ser på sånglektioner i början av deras utbildning samt vad de förväntar sig från deras lektioner och av sångpedagogerna. LÄS MER

  5. 5. ”Du sa inte att jag skulle kunna den.” : En kvalitativ intervjustudie om sånglärares syn på gehörs- och musiklära inom individuell undervisning vid gymnasiet 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Matilda Birgestrand Jönsson; [2019]
    Nyckelord :musiklära; gehörslära; diskursanalys; sångundervisning; sång; estetiska programmet; sångpedagoger;

    Sammanfattning : I studien undersöks de inslag av gehörs-och musiklära som förekommer inom den individuella sångundervisningens planering samt lektionsinnehåll på gymnasieskolans estetiska program, inriktning musik. Resultatet visar att det inte finns någon konsensus i frågan. LÄS MER