Sökning: "elevernas attityder till matematik i gymnasiet"
Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden elevernas attityder till matematik i gymnasiet.
6. Då skulle jag vilja veta hur vi skulle göra annars! : En intervjustudie om gymnasielärares förhållningssätt till den dominerande undervisningsmodellen i matematik.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematik och matematisk statistikSammanfattning : I den svenska gymnasieskolan domineras matematikundervisningen av en undervisningsmodell där lektionerna vanligtvis inleds med att läraren håller genomgång för hela klassen, och eleverna får sedan räkna enskilt i läroboken (Skolinspektionen, 2010; Skolverket, 2003; Skolverket, 2004). Denna undervisning benämns i denna studie för den dominerande undervisningsmodellen i svensk matematikundervisning. LÄS MER
7. Det stora steget : Om elevers syn på hur förberedda de är att möta gymnasieskolans naturvetenskap
Magister-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Övergången från grundskolan till gymnasieskolan är en stor händelse för många elever. Detställs högre och fler krav på eleverna när de börjar gymnasiet och deras förkunskaper harbetydelse för hur väl de klarar av utbildningen. LÄS MER
8. Synen på små flickors inträde i gymnasiet : en studie över högre allmänna läroverkets gymnasium i Västerås 1927 – 1937
Kandidat-uppsats, LärarutbildningenSammanfattning : Den här uppsatsen skildrar utvecklingen av flickors skolsituation vid högre allmänna läroverkets gymnasium i Västerås mellan åren 1927 och 1937. Uppsatsen redogör för både lärarkollegiets och de manliga elevers attityder gentemot de kvinnliga eleverna. LÄS MER
9. Om bevis i gymnasiematematiken : En studie av gymnasieelevers syn på, attityd till och kunskap om matematiska bevis
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Matematiska institutionenSammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att försöka få en bild av hur bevis och bevisföring fokuseras och har fokuserats i gymnasiematematiken. De frågeställningar arbetet inriktas på är vad elever har för attityd till matematiska bevis, syn på matematiska bevis samt kunskap om matematiska bevis. LÄS MER
10. Grafräknaren i matematiken-en undersökning av användandet och attityder
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Arbetets syfte var att undersöka hur mycket och till vad grafräknaren användes av lärare och elever i matematikundervisningen i gymnasiet. Jag tittade även på lärarens attityd till grafräknaren och vad den hade för påverkan på elevernas kunnande och egna attityder till grafräknaren. LÄS MER