Sökning: "elevers hemmiljö"

Visar resultat 6 - 10 av 27 uppsatser innehållade orden elevers hemmiljö.

  1. 6. Utvärdering av ett pedagogiskt program och förhållningssätt i medierat lärande;MLE och FIE för kognitiv utveckling : En forskningsöversikt

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna-Karin Erling; [2021]
    Nyckelord :Feuersteins cognitive intervention program Feuersteins instrumental enrichment program; FIE; Mediated Learning Enrichment; MLE; special education; Feuersteins kognitiva interventions program Feuersteins instrumentella program; FIE; medierat lärande; MLE; specialpedagogisk undervisning;

    Sammanfattning : The research overview is expected to contribute with knowledge of MLE, Mediated Learning Enrichment and FIE, Feuerstein's Instrumental Enrichment program/Feuerstein's cognitive intervention program and its effects, primarily among students with learning disabilities but also among educators.   A research overview focusing on scientific articles, published in 2010-2020. LÄS MER

  2. 7. Hur lärare motiverar elever till läsning : En kunskapsöversikt om hur lärare kan motivera elever till läsning i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jessica Ekstrand; Johanna Johansson; Sara Malm; [2021]
    Nyckelord :Inre och yttre motivation; lärare; elever; grundskola; drivkraft; läsning; klassrumsundervisning; läsintresse;

    Sammanfattning : Forskning visar på att elever i grundskolan påvisar bristande motivation när det kommer till läsning och att deras läsvanor har försämrats. När läsning väl förekommer är det till största delen som tidsfördriv, där elever enbart bläddrar i böcker. LÄS MER

  3. 8. ”Ja, men jag gillar ju inte att läsa och äpplet faller inte långt från trädet” : En kvalitativ intervjustudie med lågstadielärare om elever i årskurs F-3 som saknar läsmotivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Amanda Holmberg; [2020]
    Nyckelord :Läsning; motivation; skönlitterära texter; reading motivation; early childhood education; Läsning; motivation; skönlitterära texter; reading motivation; early childhood education;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares upplevelser och tankar om elever som saknar läsmotivation av skönlitterära texter i årskurserna F-3. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sex verksamma lärare har jag undersökt elevers läsmotivation utifrån ett lärarperspektiv. LÄS MER

  4. 9. Att motivera elever till en god läsförmåga : Lärares arbete för att tidigt förebygga avkodningssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap; Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Fridah Ljunggren; Lisa Klingberg; [2020]
    Nyckelord :Avkodning; avkodningssvårigheter; motivation; läsutveckling; fonologisk medvetenhet; förebygga; F-3;

    Sammanfattning : För att elever ska uppnå kunskapskraven i svenska innan de går ut årskurs tre behöver läraregöra tidiga insatser med att förebygga avkodningssvårigheter. Lärare behöver därför varamedvetna om elevers läsutveckling och använda sig av en varierad undervisning för att eleverska gynnas både på en individnivå samt gruppnivå. LÄS MER

  5. 10. Habitus påverkan på attityder mot teknikämnet

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Jonas Backlund; [2020]
    Nyckelord :Habitus; teknik; attityder; socialt kapital; genus.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att utifrån en habituskontext utöka förståelsen för hur grundskoleelevers erfarenheter av teknik utanför skolmiljön påverkar attityder till teknikämnet. Så kallad familje-habitus och socialt kapital, förutsättningar och erfarenheter anammade i hemmiljö, kan ha stor påverkan på elevers attityder till naturvetenskapliga ämnen. LÄS MER