Sökning: "elevers hemmiljö"

Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden elevers hemmiljö.

  1. 16. En kvalitativ studie som synliggör några tredjeklassares upplevelser av läxor - Läxpraktik ur ett likvärdighetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Runeson; [2016]
    Nyckelord :läxa; läxpraktik; likvärdig utbildning; grundskolans tidigare år; hemuppgift; lärandemiljö; homework;

    Sammanfattning : Det här en kvalitativ intervjustudie vars syfte är att ta reda på och synliggöra 13 tredjeklassares attityder gentemot läxor, samt reflektioner kring faktorer i vardagen som kan tänkas inverka i elevernas läxarbete.Det är många parter som uppmärksammar problematiken med läxor i skolan, så även forskare. LÄS MER

  2. 17. Hem och skola vägg i vägg : En litteraturstudie om hemmets stöttning för elevers läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Cajsa Thorsson Norrby; Ronja Hedlund; [2016]
    Nyckelord :Läsning; Läsutveckling; Hemmiljö; Vårdnadshavare; Stöttning; Läxor;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att synliggöra hur faktorer i hemmet gör avtryck på elevernas läsutveckling. Studien utgår från utbildningsvetenskaplig forskning om elever i förskoleklass till och med årskurs 6. LÄS MER

  3. 18. ”Alla får inte samma läxa”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stefan Soomro; [2016]
    Nyckelord :läxa; läxpolicy; framgångsfaktor; socialkonstruktionism; specialpedagog;

    Sammanfattning : SammanfattningStefan Soomro (2016). "Alla får inte samma läxa". ("Not everyone gets the same homework".) Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola. LÄS MER

  4. 19. Antisemitism i Malmös skolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karl Eminger; Mia Setthammar; [2015]
    Nyckelord :antisemitism; socialkonstruktivism; tolerans; värdegrund; religionsvetenskap; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur antisemitism, samt preventivt arbete mot detta, yttrar sig i några av Malmös högstadie- och gymnasieskolor, med hjälp av frågeställningarna; Kommer antisemitism till uttryck i Malmös skolor, och i så fall, vilka former tar sig denna antisemitism, och motarbetas den aktivt i skola och stad? Vi har vidare valt att använda oss av kvalitativa, semistrukturerade intervjuer för att söka svar på våra frågor. För att få en ny infallsvinkel har vi använt oss av ett socialkonstruktivistiskt perspektiv på problemformuleringen, något som tydliggjordes i vårt resultat, genom att påvisa hur elevers uppfattade sanningar kring Israel/Palestina konflikten upprätthålls i deras hemmiljö. LÄS MER

  5. 20. Läs– och skrivsvårigheter En fallstudie om TIL ur ett elev-, lärar- och föräldraperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annie Axelsson; [2014]
    Nyckelord :Kartläggning av elevers läsförmåga; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivsvårigheter; TIL-metoden;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur läs- och skrivsvårigheter ser ut på individ- och organisationsnivå inom skolan. Det innebär att jag kommer att studera en utvald elev och dennes lärare i skolan men också föräldrarna till denna elev för att se hur de upplever elevens svårigheter i hemmet. LÄS MER