Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. En kunskapsöversikt om multimodala arbetssätt och deras inverkan på elevers tidiga läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Suzann Patron; Karl Wibacke; [2023]
    Nyckelord :Identitetsskapande; läs- och skrivinlärning; läsförståelse; motivation; multimodalitet; semiotik; tidiga skolåren.;

    Sammanfattning : I läroplanen kan man läsa att eleverna ska stimuleras att uttrycka sig genom estetiska uttrycksformer. Begreppet multimodalitet står inte explicit uttryckt men kan tolkas in i vissa delar av läroplanen. LÄS MER

  2. 2. Hemmiljöns påverkan på F-3-elevers läsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Hall; Rasmus Rolfson; [2023]
    Nyckelord :HLE; home literacy environment; literacy; hemmiljö; läsförmåga; sociokulturell status;

    Sammanfattning : Detta är en kunskapsöversikt över vad i hemmiljön som påverkar läsförmågan hos elever i årskurs F-3. Efter att ha sökt systematiskt i databaserna ERIC, Google Scholar, EBSCO och LIBSEARCH har vi valt tio artiklar med såväl nationell som internationell forskning. Samtliga artiklar är peer reviewed. LÄS MER

  3. 3. "Va’ ska man göra då’rå, om man inte kan läsa? Då blir’e svårt!" : En studie om motivationsfaktorer, läslust och tankar kring läsning hos elever i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emmy Stål; Jessica Trusell; [2023]
    Nyckelord :learning to read; reading motivation; motivation; fiction; reading habits; primary school; reading comprehension; läsinlärning; läslust; motivation; skönlitteratur; läsvanor; lågstadiet; läsförståelse;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker motivationsfaktorer och tankar kring skönlitterär läsning hos ett urval av elever i årskurs 3, studien syftar även till att kartlägga elevernas läsvanor. 11 elever deltog i studien och har under semistrukturerade intervjuer svarat på frågor kring läsvanor, om de har några böcker i sin hemmiljö, hur de tar del av skönlitteratur i vardagen och vad de anser kännetecknar en bra bok. LÄS MER

  4. 4. ”Jag tycker det är roligt att läsa” : En empirisk studie om hur läsläxan kan påverka elevers läsintresse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alice Johansson; Elin Ek; [2022]
    Nyckelord :Read; reading; reading homework; reading interest; motivation; Läsa; läsning; läsläxa; läsintresse; motivation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka elevers läsintresse och vilket samband det kan ha med deras läsläxa. Resultatet grundar sig på kvalitativa intervjuer från 16 elever och två lärare från två olika skolor. LÄS MER

  5. 5. Läsläxan som verktyg för ökat läsflyt i årskurs ett : En kvalitativ studie om åtta lärares syn på läsläxans påverkan i årskurs ett

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Ida Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :primary school year one; reading fluency; reading homework; reading learning; students home environment; elevers hemmiljö; läsflyt; läsinlärning; läsläxa; årskurs ett;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to increase knowledge about how teachers view the importance of reading lessons in year one. The study also examined how teachers practically work with reading homework and how these teachers felt that it benefited the students' reading development. LÄS MER