Sökning: "empathy preschool"

Visar resultat 16 - 20 av 42 uppsatser innehållade orden empathy preschool.

  1. 16. Att arbeta med empati i förskolan : Hur förskollärarna arbetar med barns empatiska förmåga i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Qarin Piehl; [2019]
    Nyckelord :Pedagogic; empathy; preschool;

    Sammanfattning : Empathy is an important human trait that we need to communicate with other individuals. According to the research found in this paper, the lack of empathy in children leads often to developing of aggressive behavior that causes communication difficulties with the children. LÄS MER

  2. 17. Empati, respekt och hjälpsamhet! : En studie av förskollärares uppfattningar om det demokratiska värdet omsorg om andra.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Magdalena Larsson; [2019]
    Nyckelord :Preschool; democracy; care for others; phenomenography; development education; Förskola; demokrati; omsorg om andra; fenomenografi; utvecklingspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka förskollärares uppfattningar om omsorg om andra som ett demokratiskt värde som barnen ska utveckla. För att granska detta så har jag intervjuat fem stycken förskollärare från två olika förskolor. Jag analyserade min data med en fenomenografisk metodansats. LÄS MER

  3. 18. Ett uppskattat samtal : föräldrars erfarenhet av enskilda samtal med en kurator på en familjecentral

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Katarina Forinder; Karin Wannbäck; [2018]
    Nyckelord :Family center; Social worker; Prevention; Counseling; Parental support; Counseling room; Familjecentral; Kurator; Förebyggande arbete; Stödsamtal; Föräldrastöd; Samtalsrum;

    Sammanfattning : Under hösten 2016 genomfördes en enkätundersökning på en familjecentral i syfte att utvärdera vad föräldrarna på familjecentralen upplevde som bra och mindre bra i enskilda samtal med en kurator på verksamheten. Resultatet av enkäten var till största del positivt, vilket ledde till att kuratorerna på familjecentralen önskade öka kunskapen kring vad som varit bra, samt undersöka vidare vad föräldrarna upplever som mindre bra i samband med samtalen. LÄS MER

  4. 19. Trösta eller tysta? : En essä om barns rätt till sina känslor

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Bergnor; [2016]
    Nyckelord :practical knowledge; relationship; shame; bonding; empathy; identity; security; norm; preschool; praktisk kunskap; relation; skam; anknytning; identitet; trygghet; norm; förskola;

    Sammanfattning : This essay is based on two selfexperienced situations. I examine my role as a preschool educationalist where children are prevented from expressing their emotions freely. The essay opens with a description of a middaysnack and the other story tells about a girl who is not allowed to decide herself when her sadness ends. LÄS MER

  5. 20. Användarcentrerad design och utvärdering av en barnbokapp för inlärning av känslor och empati genom social interaktion

    Master-uppsats, KTH/Medieteknik och interaktionsdesign, MID

    Författare :Niclas Ericsson; [2016]
    Nyckelord :MDI; användarcentrerad design; barnbokapp; interaktionsdesign; CCD; beteendemönster för barn;

    Sammanfattning : Med dagens teknik kan traditionella bilderböcker för barn återskapas i form av interaktiva applikationer. Detta gör att digitala element som animationer och ljudeffekter kan implementeras för att förstärka berättelsens budskap. LÄS MER