Sökning: "empathy preschool"

Visar resultat 11 - 15 av 42 uppsatser innehållade orden empathy preschool.

  1. 11. Barnlitteraturens betydelse för barns språkliga medvetenhet : En intervjustudie i ett urval förskollärares arbete för att ge äldre barn stöd i att språkligt uttrycka känslor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Linnéa Bednars; [2019]
    Nyckelord :Barnlitteratur; språkligt uttrycka; känslor; förskola;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to provide an insight into how a selection of preschool teachers believes that child literature can be used as a tool in the educational activity, to support older children in linguistic expression of their emotions and consideration for others. And how the preschool teachers reason about the revised assignment in the preschool curriculm Lpfö18, which deals whit empathy and care in realtion to the work with children´s literature. LÄS MER

  2. 12. Nu blev John så där tokig igen! : en essä om ett utagerande barn på ett familjedaghem

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Marjatta Säflund; [2019]
    Nyckelord :childminders; family day care; acting-out children; empathy; field studies; participating observation; dagbarnvårdare; familjedaghem; utagerande barn; empati; fältstudier; deltagande observation;

    Sammanfattning : This scientific essay starts with a description of a dilemma that I as a childminder find hard to handle. The story is reproducing an incident where this day care child -John- is getting an outburst that is affecting many persons in the group activity local for childminders. LÄS MER

  3. 13. Empatins betydelse i den professionella samverkan med vårdnadshavare : En kvalitativ studie ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ingeborg Carlquist; Caroline Pålsved; [2019]
    Nyckelord :Empati; förskola; förskollärare; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att beskriva hur förskollärare ser att deras empati kan komma till uttryck i samverkan med vårdnadshavare. Frågeställningarna löd: Hur beskriver förskollärare ett empatiskt förhållningssätt i mötet med vårdnadshavare,samt vilken betydelse tillskriver förskollärarna empatin i samverkan med vårdnadshavare? Resultatet bygger på en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 14. Integration av nyanlända barn i förskolan : Förskollärares erfarenhet och förhållningssätt till integration

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Elin Olsson; [2019]
    Nyckelord :integration; interkulturell; förskola; narrative; pedagogik; mångfald; mångkulturell interkulturalitet.;

    Sammanfattning : ABSTRACT The aim of this study is to describe the preschool teacher's perception of the integration work in pre-school, with newly arrived children and their families. The study describes the experiences and the attitudes of preschool teachers approach to newly-arrived children in preschool. LÄS MER

  5. 15. Empati i förskolan - fyra förskollärare berättar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Agnes Pihl; [2019]
    Nyckelord :Barn; barns utveckling av empati; empati; förskollärare; känslor; värdegrunden;

    Sammanfattning : Studien är en kvalitativ intervjustudie där syftet är att synliggöra hur förskollärare uppfattar empati och hur förskollärare kan främja barns utveckling av empati i förskolan. Det forskningsverktyg som använts i studien är personliga semistrukturerade intervjuer. LÄS MER