Sökning: "en till en undervisning ikt"

Visar resultat 21 - 25 av 235 uppsatser innehållade orden en till en undervisning ikt.

  1. 21. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt som integrerar digitala resurser för nyanlända elever : En kvalitativ studie om lärares beskrivningar av hur digitala resurser kan gynna nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling i den gemensamma undervisningen i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Lemcke Ljungberg; [2021]
    Nyckelord :digitala resurser; IKT; undervisning; språkutveckling; flerspråkighet; nyanlända elever;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en ökad förståelse för hur nyanlända elevers språk- och kunskapsutveckling kan gynnas med hjälp av digitala resurser. Vidare är syftet att få en inblick i lärares beskrivningar av hur undervisningen kan differentieras. LÄS MER

  2. 22. Modaliteter som samspelar och skapar mening : Andraspråkselevers litteracitetsutveckling i skrivandet av multimodala texter

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elaine Börjesson; [2021]
    Nyckelord :multimodalitet; multimodal litteracitet; litteracitetsutveckling; andraspråksutveckling; skrivutveckling; flerspråkighet; andraspråk; IKT; skriva sig till läsning;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att utveckla undervisning som stödjer andraspråkselevers litteracitetsutveckling och undersöker möjligheter och utmaningar med att skriva multimodala digitala texter inom ämnet svenska som andraspråk och därmed bidra med kunskap om digitaliseringens roll i andraspråkselevers litteracitetsutveckling. Teori: Studien utgår från ett aktionsforskningsteoretiskt perspektiv och det epistemologiska antagandet är att kunskap om pedagogiskt arbete bör komma ur samarbete med verksamma lärare. LÄS MER

  3. 23. Digitalisering av skolan på vetenskaplig grund sker med förberedda lärare och goda verktyg : En litteraturstudie om lärares TPACK och IKT i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Henry Persson Mulindwa; [2021]
    Nyckelord :IKT; TPACK; Digitala verktyg; Digitalisering; Skolan;

    Sammanfattning : IKT har varit en del av skolans undervisning under årtionde och tar med tiden allt mer plats i undervisningen.  Det är mer regel än undantag att eleverna har egna elevdatorer men har lärare den kunskap som krävs för att undervisa med digitala hjälpmedel? Detta arbete är en forskningsöversikt som använder sig av analytisk induktion för att svara på om IKT i skolan stöttar  elevers kunskapsutveckling i matematik samt om lärare har den kunskap om IKT och sådan uppfattning om sin kunskap, att de effektivt kan förmedla nya kunskaper till eleverna med hjälp av IKT? Arbetet visar att det finns en utbredd uppfattning om att IKT kan bidra till att stärka elevers matematiska förmågor men att det samtidigt är vanligt att lärare upplever sig sakna den kompetens som behövs för att använda IKT i sin undervisning. LÄS MER

  4. 24. "Visst, det var skit när man var i det, men man har lärt sig väldigt mycket" : En kvalitativ studie på idrottslärares upplevelse av pandemin

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Patrick Jonsson Rapp; [2021]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; IKT; idrottsundervisning; lärarperspektiv; Covid-19;

    Sammanfattning : Covid-19 chockade världen i slutet av 2019 och för att minska smittspridningen tvingades skolorna att övergå till distansundervisning. Undervisning i idrottsämnet, precis som många andra ämnen, fick ändrade förutsättningar och lärarna behövde ställa om från en undervisningsform som till naturen innehåller fysisk kontakt och fysisk närvaro, till att möta sina elever genom en datorskärm. LÄS MER

  5. 25. TPACK- Teknisk, pedagogisk och innehållsmässig kompetens

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Albin Hasanovic; [2020-09-17]
    Nyckelord :Samhällskunskap; TPACK; Covid-19; Distansundervisning; IKT; Kompetens;

    Sammanfattning : Teknologi har får allt mer betydelse i den svenska skolan, efter den senaste läroplanen publicerades av Skolverket. Att lärare brister i teknisk kompetens är ett återkommande dilemma i nyhetsartiklar. LÄS MER