Sökning: "en till en undervisning ikt"

Visar resultat 6 - 10 av 235 uppsatser innehållade orden en till en undervisning ikt.

  1. 6. "Det är så vitt, det är så stort" : En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar av sitt arbete med flerspråkiga elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Dahlskog; Kristin Ahrle; [2023]
    Nyckelord :Developmental Language Disorder DLD ; språkstörning; flerspråkighet; anpassningar; uppfattningar; lärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ge en bild av grundskollärares uppfattningar av deras arbete med flerspråkiga elever med språkstörning. Utgångspunkten i studien är frågeställningarna: Hur uppfattar grundskollärare begreppen språkstörning och flerspråkighet? Vilka kunskaper och resurser uppfattar grundskollärare att de behöver för att kunna tillgodose flerspråkiga elever med språkstörning i undervisningen? Hur uppfattar grundskollärare att de anpassar sin undervisning så att flerspråkiga elever med språkstörning tillgodoses i undervisningen? Studien utgick från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 7. IKT-lärares inställning till gamification i undervisning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :William Kronander; [2022]
    Nyckelord :gamification; undervisning; IKT-pedagog; Bartle;

    Sammanfattning : Dagens samhälle blir alltmer digitaliserat och det gäller för skolor att noga följa utvecklingen. Elever har en kontinuerligt tillgång till fler saker som tar fokus från skolan och därför är gamification ett intressant fenomen att studera. LÄS MER

  3. 8. Undervisning med digitala verktyg på fritidshemmet : Lärarperspektiv på kompetenser och didaktiska val

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Simon Hansson; Robin Hultman; [2022]
    Nyckelord :lärarkompetenser; T-PACK; IKT; didaktik; digitala verktyg; fritidslärare;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskaper om vilka lärarkompetenser som fritidslärare uttrycker som viktiga i samband med användningen av digitala verktyg och om hur fritidslärare resonerar kring användandet av digitala verktyg på fritidshemmet. Studiens teoretiska utgångspunkter har baserats på T-PACK-modellen och utifrån det didaktiska perspektivet. LÄS MER

  4. 9. Ipad, Bee-Bot, Sphero - För vem och varför? : En studie om digital ojämlikhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alaa Othman; Valeria Tyutinova Ljungkvist; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Förskollärare; IKT; Kompetensutveckling; Ramfaktorteori; Semistrukturerad intervju; Tidsfördelning.;

    Sammanfattning : Idag förekommer det en ojämlikhet i svenska förskoleverksamheter när det kommer till att erbjuda barn digitala verktyg i undervisningen. Studiens avsikt är att undersöka hur förskollärare runt om i olika förskoleverksamheter förhåller sig till att inkludera IKT och digitala verktyg i sin undervisning. LÄS MER

  5. 10. Digitala hjälpmedel eller stjälpmedel?

    Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Josefin Skanum; [2022]
    Nyckelord :digitala verktyg; digital kompetens; presentationstekniska hjälpmedel; undervisning; IKT digital tools; digital competence; presentation-technical aids; education; ICT; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att belysa hur svensklärare som arbetar på gymnasial nivå arbetar och ser på arbetet med digitala verktyg och presentationstekniska hjälpmedel i undervisningen. Arbetet är genomfört med hjälp av en kvalitativ metod som utgår från åtta semistrukturerade intervjuer med åtta behöriga gymnasielärare som i dagsläget undervisar i svenskämnet på gymnasial nivå. LÄS MER