Sökning: "enkätundersökning validitet reliabilitet"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden enkätundersökning validitet reliabilitet.

  1. 1. Sociala medier och finansmarknaden : En kvantitativ studie om hur sociala medier påverkar investeringsbeslut på den svenska finansmarknaden

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :August Bång; Joel Falk; Sebastian Bonasoni; [2023]
    Nyckelord :Stocks; behavioral finance; financial market; social media.; Aktier; beteendeekonomi; finansmarknaden; sociala medier;

    Sammanfattning : Att förvalta sina tillgångar på bästa sätt för att få så hög avkastning som möjligt är alla investerares mål. Småsparare som inte besitter kunskap kan enkelt bränna sig vid investeringar. En enkel väg är därför att kika på hur andra investerar sina pengar för att sedan göra likadant. LÄS MER

  2. 2. Motivation till ett hälsosamt liv som svensk sjöman

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Henrik Lindén; Oskar Lindman; [2022]
    Nyckelord :Sjömän; motivation; fysisk aktivitet; kost; hälsa; rutin; sömn; övervikt;

    Sammanfattning : Hur håller sjömän motivationen uppe att leva ett hälsosamt liv och ta hand om sig själv och sin kropp, när förutsättningarna och omgivningen är ständigt skiftande? Detta är en problemställning många ombordanställda står framför under sina perioder ute till havs med stormar, oregelbundna arbetstider, varierande kost, begränsade träningsmöjligheter och sömnbrist. Det finns säkert flera faktorer, och det de alla har gemensamt är att de kan ha en påverkan på motivationen och energinivån hos den utsatte. LÄS MER

  3. 3. Att se också det som inte sägs : Om kunnande och bedömning av olika kunskapsformer i slöjden

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Oskar Larsson; [2022]
    Nyckelord :Kunskapsformer; kunnande; bedömning; slöjd;

    Sammanfattning : Att mäta det enkelt mätbara är ett fenomen som vuxit sig starkt i samhället. Debatten om skolan och elevers kunskapsinhämtning skiljer sig härvidlag inte. Den tenderar att fokusera på utbildning snarare än bildning – på kunskaper som lånar sig till standardiserade prövningar snarare än subjektiva sådana. LÄS MER

  4. 4. Är det en likvärdig bedömning? : En enkätundersökning om likvärdig bedömning i samhällskunskap för årskurs 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Marcus Ånesjö; [2021]
    Nyckelord :Social studies; Grades 1-3; Equival assessment; Formative assessment; Summative assessment; Frameworks factors and Governing documents; Samhällskunskap; Årskurs 1-3; Likvärdig bedömning; Formativ bedömning; Summativ bedömning; Ramfaktorer och Styrdokument;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att synliggöra vilka former av arbets- och bedömningsmetoder som lärare väljer att använda sig av för att bedöma elevernas kunskaper och genom detta studera hur dessa kan betraktas som likvärdiga i ämnet samhällskunskap, årskurs 1-3. Syftet är även att synliggöra hur lärare som undervisar i ämnet, årskurs 1-3 uppfattar ramfaktorer, och ställa detta mot tidigare forskning huruvida faktorer kan påverka lärares förutsättningar att bedöma eleverna likvärdigt. LÄS MER

  5. 5. Vad gör vi med de nationella proven? : En studie i vad de nationella proven i svenska för gymnasiet faktiskt används till på tre organisatoriska nivåer inom Skolsverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johan Bjelke; [2021]
    Nyckelord :Betyg och bedömning; COVID-19; De nationella proven i svenska; Gymnasieskolan; Utvecklingsarbeten;

    Sammanfattning : De nationella proven är de standardiserade test som ämnar upprätthålla reliabilitet och validitet i bedömning och betygssättning inom svenskämnet på gymnasiet. Förutom att mäta elevers förmågor och kunskap inom valda områden, kopplade till svenskämnets kursplaner, ämnar proven fortbilda lärare i vad som bör mätas inom ämnet och hur detta ska gå till. LÄS MER