Sökning: "ensembleledning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet ensembleledning.

  1. 1. Det svänger så det svartnar! : — En studie i tillämpning av ensembleövningar på gymnasiet.

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linus Svanholm; [2023]
    Nyckelord :ensemble; musik; rytmik; samspel; övningar.;

    Sammanfattning : I det här arbetet har jag undersökt och prövat tillämpningen av en lektionsserie innehållande ensembleövningar bestående av rytmiska permutationer, dynamik, samspel och ensembleledning i undervisningen för kursen Ensemble 2 på gymnasienivå. Syftet har varit att undersöka om ensembleövningar kan fungera som komplement till undervisningen för ensemble, där fokus vanligtvis till ligger på arbete med repertoar. LÄS MER

  2. 2. "Det är alltid svårt att börja rota i en tajmingfråga". En kvalitativ studie om lärares strategier kring feedback gällande sväng och tajming i ensemble

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Arvid Filipsson; Daisy Delén; [2023]
    Nyckelord :Ensemble; feedback; gruppdynamik; kommunikation; konkret; metaforiskt; sväng; tajming; utbildningsvetenskap; Musikpedagogik. Communication; concrete; groove; group dynamics; metaphorical; timing; educational Science; Music Education.; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Inspirationen till denna uppsats grundar sig i vår nyfikenhet om vad lärare har för tankar och strategier när det gäller feedback om sväng och tajming i ensemble. Syftet med studien är att undersöka ensemblelärares pedagogiska och metodiska tillvägagångssätt när de ger feedback gällande sväng och tajming i ensemble. LÄS MER

  3. 3. Det skulle kunna ingå i nån sorts ensembleledning: En studie om inkludering av stråk- och blåsinstrument i ensembleundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Amanda Josefsson; Lottie Svensson; Ludvig Nordgren; [2022]
    Nyckelord :Blåsinstrument; Ensembleundervisning; Inkludering; Instruering; Kompinstrument; Ledning; Musiklärare; Musiklärarutbildning; Pop- och rockmusik; Stråkinstrument; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Band instruments; Direct; Ensemble activities; Include; Instruct; Music teachers; Music teacher education; Pop and rock music; String instruments; Wind instruments; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how teachers include and furthermore instruct and direct string and wind instrumentalists in ensemble activities, such as western popular music and rock music. Our question at issue is how active and prospective music teachers work inclusive and thereby instruct and direct string and wind instrumentalists in the ensemble activities. LÄS MER

  4. 4. ”En del av något större” : En aktionsforskande studie om hur ett ensembleledarskap kan anpassas efterensembledeltagarnas grupputveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Alva Lindström; [2022]
    Nyckelord :ensembleledning; ensemble; grupputveckling; grupprocess; samarbete; musikpedagogik; ledarskap; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur ett ensembleledarskap kan anpassasefter ensembledeltagarnas grupputveckling, med fokus på deltagarnas upplevelserav trygghet och samarbete. Studiens forskningsfrågor är: (1) Hur kan en ensembleledareanpassa sig utifrån ensembledeltagarnas grupputveckling? och (2) Vilka utmaningar ochmöjligheter följer med ett ensembleledarskap med fokus på grupputveckling och samarbete?Studiens tre repetitioner planerades utifrån aktionsforskningscykeln, och genomfördestillsammans med tre deltagare i en pop/rock-ensemble. LÄS MER

  5. 5. Lära, leda, lyfta: En kvalitativ studie kring grupprocesser i ensemblesalen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Eric Andersson; Mattias Wiborn; [2021]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; Music Education; Grupper; Grupprocesser; Ensembleledning; Kvalitativ intervjustudie; Handbok; Groups; Group processes; Ensemble leading; Qualitative interview study; Manual; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : In the following study, two music teacher-students examine how groups and group processes work and what methods and tools can be used by ensemble teachers to influence these. The study takes an approach in four headings with associated subheadings whose purpose is to concretize the building blocks that make up what a group and its group processes are. LÄS MER