Sökning: "entreprenöriella kompetenser"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden entreprenöriella kompetenser.

  1. 1. Alignment of Entrepreneurial Competencies and Perceptions: A Study of Contemporary Entrepreneurs in Scandinavia

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Jón Sölvi Snorrason; Stalin Darshan Bangera; [2023]
    Nyckelord :Entrepreneurs; entrepreneurship; competencies; venturing.; Entreprenörer; entreprenörskap; kompetenser; venturing.;

    Sammanfattning : Competencies play a vital role in achieving success in any endeavour. In the context of entrepreneurship, having the right set of competencies is crucial for attaining sustained success throughout the venturing process. LÄS MER

  2. 2. Entreprenörskap på ekonomiprogrammet : - en jämförande studie av hur tre gymnasieskolor realiserar praktiskt företagande på ett teoretiskt program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gustafsson Maria; [2023]
    Nyckelord :Företagsekonomi; entreprenörskap; praktiskt företagande; handlingskraft; bollplank; coach och process.;

    Sammanfattning : Dagens samhälle står inför en stor utmaning att möta det entreprenöriella behovet av drivkrafter som för svenskt näringsliv framåt. Skolverket (2022b) beskriver vikten av en entreprenöriellt präglad skola som ger elever möjlighet till kreativitet och skapande. LÄS MER

  3. 3. Entreprenöriellt lärande i skolan – En intervjustudie om hur lärare upplever entreprenöriellt lärande i ett marknads- och målstyrt skolsystem

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Klara Olsson; [2022-02-23]
    Nyckelord :entreprenöriellt lärande; marknadsstyrning; målstyrning; kunskap; kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur sex lärare ser på entreprenöriellt lärande i deras undervisning, vad begreppet innefattar och hur de uppfattar implementeringen. Studien har även avsett undersöka lärarnas syn på huruvida implementeringen kan påverka elevers inlärning, samt om de anser att entreprenöriellt lärande är förenligt med skolans bedömnings- och övriga bildningsuppdrag. LÄS MER

  4. 4. ENTREPRENÖRSKAP I HEMOCH KONSUMENTKUNSKAP : Hur synliggörs begreppet i undervisningen?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Henrik Olsson; Angelica Sjögar; [2022]
    Nyckelord :Entrepreneurship; home economics; teachers; experiences; compulsory school; Entreprenörskap; hem- och konsumentkunskap; lärare; upplevelser; grundskolan;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrunden till ämnesvalet är att entreprenörskap har varit inskrivet i läroplanen sedan Lgr11 och ska genomsyra hela grundskolan som en röd tråd. I ämnet hem-och konsumentkunskap förekommer undervisning med koppling till entreprenörskap latent inom flera olika arbetsområden. LÄS MER

  5. 5. Entreprenöriellt lärande i teknikundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Mohammed Hih; [2021]
    Nyckelord :Entrepreneurship; entrepreneurial learning; entrepreneurial approach; entrepreneurial leadership; technology; upper secondary school; Entreprenörskap; entreprenöriellt lärande; entreprenöriellt förhållningssätt; entreprenöriellt ledarskap; teknik; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för gymnasieskolan (Skolverket, 2011a) ses entreprenöriella förmågor och kompetenser som vägen framåt för att förbereda eleverna för de utmaningar som finns i dagens samhälle. Det utvecklar deras kreativitet, förmåga att ta initiativ och ansvar, samt stimulerar motivationen och engagemanget hos dem. LÄS MER