Sökning: "essä om kommunikation"

Visar resultat 11 - 15 av 50 uppsatser innehållade orden essä om kommunikation.

  1. 11. Ordet som försvann : En vetenskaplig essä om förskolepedagogers fostransansvar och praktiska yrkeskunnande

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Ylva Embler; [2019]
    Nyckelord :Child-rearing; preschool; basic activity; non-cognitive abilities; curriculum; socialisation process; development; practical knowledge; professional and interpersonal responsibility; Fostran; förskolan; grundverksamhet; icke-kognitiva förmågor; läroplan; socialisationsprocess; utveckling; praktisk kunskap; professionellt och mellanmänskligt ansvar;

    Sammanfattning : The word that disappeared - A scientific essay on the child-rearing responsibilities and practical professional knowledge of preschool educators This scientific essay examines how child-rearing tasks of the preschool educator relates to their practical knowledge from a hermeneutical perspective considered in the light of Hannah Arendt's concept of responsibility. The study consists of six subject narratives and an ethno-logical field study carried out at two preschools. LÄS MER

  2. 12. Querelle des anciens et des modernes - striden mellan det gamla och det moderna : En vetenskaplig essä om hur vi fritidhemslärare bemöter elevers konflikter över nätet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Angelica Olsson; Angelica Wallgren; [2019]
    Nyckelord :Horizons of understanding; conflict; digital environments; attitudes; prejudices; relationships and communication; Förståelsehorisonter; konflikt; digitala miljöer; attityder; fördomar; relationer och kommunikation;

    Sammanfattning : Querelle des anciens et des modernes - striden mellan det gamla och det moderna, är en vetenskaplig essä om de krockar som kan uppstå i den dagliga verksamheten när förståelsen brister gällande elevers relationsskapande och identitetsskapande online. Relationsskapandet och identitetsskapandet sker både i spel och i chattfunktioner i digitala miljöer. LÄS MER

  3. 13. I kväll finns det varken åklagare eller domare! : En essä om när det brister i kommunikation och uppmärksamhet i arbetslaget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Oskar Bernéus; [2018]
    Nyckelord :fritidsgårdsverksamhet; praktisk kunskap; yrkeserfarenhet; uppmärksamhet; yrkesetik; arbetslag;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete är skrivet i form av en vetenskaplig essä. Syftet med essän är att förstå hur spänningar på arbetsplatsen kan påverka hur pedagoger uppfattar situationer olika och hur spänningarna kan påverka pedagogers agerande. Frågeställningarna i essän är: 1. LÄS MER

  4. 14. Hur tänker du nu? : En hermeneutisk, fenomenologisk undersökning av gränsen mellan att vara privat, personlig och professionell på fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emelie Svensson; Jhonna Törngren; [2018]
    Nyckelord :Relation; Leisure; Ethics; Hermeneutics; Phenomenology; Practical knowledge; Power; Relation; Fritids; Etik; Hermeneutik; Fenomenologi; Praktisk kunskap; Makt;

    Sammanfattning : Med avstamp i två berättelser knutna till fritidshemslärarprofessionen utforskar denna vetenskapliga essä gränsen mellan att vara privat, personlig och professionell inom skolans värld. Det är en hermeneutisk och fenomenologisk undersökning av hur vi bör förhålla oss till och hur vi kan förstå våra kollegor och elever i svårbedömda situationer. LÄS MER

  5. 15. "Vilken hjärna tänker du med egentligen?" : En vetenskaplig essä om hur vi kommunicerar framför eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lisa Åslund; [2018]
    Nyckelord :Communication; practical knowledge; conduct; leisure-time teacher; power relations; Kommunikation; praktisk kunskap; bemötande; kommunikation; maktrelationer;

    Sammanfattning : This essay will reflect upon communication and conduct in different ways. The essay is based on a dilemma that is difficult to assess since it addresses a situation where I, in my role as a leisure-time teacher, react upon how a colleague treats a young student. LÄS MER